Alla inlägg den 27 februari 2008

Av Birger - 27 februari 2008 09:38

Våra körer skall sjunga en "Klimatmässa" kommande söndag. Den har väckt blandade känslor. Dels känns den som ett yrvaket uppvaknande 35 år efter den stora miljökonferensen i Stockholm 1972. Dels känns texten mer som ett Requiem över en förlorad jord än som en hjälp att lyfta oss ur vår belägenhet.

  Dom som inte var med då  kan naturligtvis inte hjälpa det, och sådana här debatter går ju alltid i vågor. Dom som vaknar nu gör det på en efterdyning utan att veta om det. Dom saknar det historiska perspektivet.  

   Mitt eget miljömedvetande kan jag datera till 1968, då Chalmers visade en utställning om jordens befolkningstillväxt och våra naturtillgångar. Den hade rubriken: "Än se'n då?" Vid dörren satt ett räkneverk och man uppmanades att skriva upp den siffran som stod där när man gick in. När man gick ut igen kunde man se hur många människor jordens befolkning hade ökat med under tiden man såg utställningen. Det blev en chock och en väckarkolocka.

  En av dåtidens debattörer hette Gunnar Adler Karlsson. Jag har på min anslagstavla sparat ett citat av honom som lyder så här:


"Det finns en form av levnadsstandard, som nästan blivit bortglömd i pryljakten men som inte nöter hårt på naturresurserna, att läsa, studera, ge sig ro att umgås med vänner, sjunga och musicera tillsammans, ägna sig åt konst, gå i skog och mark, leka med barn."


Det sammanfattar i några korta ord vad den här mässan handlar om nu dryga trettio år senare och är mycket efterlevansvärt tycker jag.

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards