Alla inlägg den 14 mars 2008

Av Birger - 14 mars 2008 10:12

Brännkyrkagatan på Söder, med riktig kullerstensbeläggning, är besjungen av Olle Adolphsson i "Gustav Lindströms visa".

  I går gjorde jag ytterligare en tur till Stockholm med skiftande ärenden. Första etappmålet var en audision på Stockholms filmskola, där några elever ville testa mig för en roll till sin examensfilm. Trevliga, entusiastiska ungdomar tog emot och gav mig regi till en liten provscen. Det blev en lite mer dramatisk teatervariant och en mer nedtonad filmvariant. Sen får vi se om jag klarar mig i konkurrensen.

  Nästa mål var Ordfronts förlag på Bellmansgatan, där jag lämnade in mitt manuskript till påseende. Nu ligger det hos tre olika förläggare, så får vi se om någon visar intresse för det. Det lär ta ett par månader innan man får något besked.

  Under bussfärden läser jag en bok med liknande innehåll, där en mormor berättar för sitt barnbarn hur det har varit. Jag hittar märkliga paralleller, bl.a en skildring av händelserna kring 1968, som jag också skildrat. Och sen slår jag upp andra kapitlet, som har mitt fördelsedatum som rubrik. Jag tog den boken ur hyllan för att det var en lätt pocket att ha i väskan, men det var tydligen ingen slump. "Slumpen är ingen tillfällighet".

  När jag ändå tar en promenad på Söder passar jag på att, trots duggregnet, ta några bilder till min bildsida. Stockholmsmappen växer och börjar se representativ ut. Jag har också fått sälja min första bild därifrån, så det rör på sig om än så sakta.

Skapa flashcards