Alla inlägg den 21 mars 2008

Av Birger - 21 mars 2008 19:48

Hotell Havsbaden i Grisslehamn vilar på klippan ovanför hamnen.


Nu har jag lagt in ett tjugotal nya bilder i Roslagsmappen på min bildsida. Alltid kan det väl locka någon att besöka våra trakter.

  Själv for jag på hemvägen söderut över Väddö och passerade min förra boplats. Den kändes väldigt främmande och jag förstår inte att jag verkligen bodde där i trettiotre år, drygt halva mitt liv.

  Över huvud taget genomgår Väddö en stor förvandling just nu, och jag vet inte om allt är till det goda vad gäller den genuina miljön. Den småskaliga karaktären är snart ett minne blott. Mina bilder skildrar det mer ursprungliga.

Copyright: BirgerB

Av Birger - 21 mars 2008 17:23

Copyright: BirgerB

  Vårt hörn av landet begåvades med vackert väder, så jag kunde inte hålla mig inne. Passade på att göra en utflykt jag funderat på en tid, för att utöka min Roslagsmapp med bilder. Målet blev Svartklubbens lotsstation på Singö och på vägen ett par mellanlandningar i Grisslehamn. Kall blåst var det ute vid havet men en grann vårvinterdag. Resten av eftermiddagen går åt till bildredigering. Sen blir det TV-kväll med "Så ska det låta".

Av Birger - 21 mars 2008 13:11

Det kallades "Skärtorsdagsmässa" och skulle hållas klockan tjugo på kvällen med körsång och nattvard och allt. Ungefär 2/3 av kören hade möjlighet att ställa upp denna kväll och det räckte bra, för att vi skulle kunna ge församlingen något vackert att lyssna på. Mozarts  "Ave verum corpus" bl.a

  Ett par var bortresta och skickade sin dotter som stand in i sopranstämman och det var tur för oss. Annars hade vi inte haft några mer än kyrkobetjäningen att sjunga för. Hon blev ditskjutsad av sin morfar och mormor, som på så sätt blev vår enda publik för kvällen.

  Prästen valde att ändå hålla mässa, han hade ju oss att predika för, men det kändes ju lite lustigt att se fem personer nere i kyrkan, när vi skulle sjunga framme i koret. Ändå blev det så, att vi skärpte oss lite extra för att åtminstone ge oss själva en upplevelse av sången och det lät riktigt bra, trots att vi inte var så många i varje stämma. Det är alltid en extra utmaning.

  Sen fick vi delta i det lilla skådespelat att klä av altaret inför långfredagen, vad det nu skulle tjäna till. Ingen kommer att vara där förrän påskdagen och då skall det vara klätt igen. Månde det komma fler då? Hur kunde någon tro, att folk tar sig tid att gå till kyrkan kvällen före påsk?


  För mig personligen är påsken sedan barndomen inte behäftad med några glada minnen, mer än att vi målade ägg möjligen. I det religiösa hemmet var det mest en högtid som man försökte överleva. Långfredagen fick man inte göra något störande och påskdagen var man tvungen att gå med i kyrkan och på kyrkkaffe i prästgården för kyrkotjänarna med familjer. Alla kom utom dödgrävaren, som var opasslig, varje år. Med det jobbet var det naturligt att ta en ordentlig bläcka till storhelgen.

  Sen försökte vi skapa egna familjetraditioner när de egna barnen kom. Men nu är de utflugna och har sitt eget, så nu åker jag och hälsar på istället, som morfar.

Skapa flashcards