Alla inlägg under april 2008

Av Birger - 20 april 2008 16:54

Kvällsljuset lockar fram bilder som man inte ser annars.


Mycket av dagen har ägnats åt återvinning, eller kanske "låtervinning", nämligen att färska upp gamla låtar som jag en gång kunnat på nyckelharpan eller fiolen. De har legat i träda i många år men finns någon stans i hjärnbarken.

  Detta är ett mycket märkligt fenomen. En del låtar kommer jag knappt ihåg hur dom börjar, men jag har en liten bok, där jag en gång noterat de två första takterna på de flesta låtarna jag kunnat. När jag får dom tonerna så kommer plötsligt hela låten ut ur instrumentet. Det är lite som att skriva in ett sökord på Google, så dyker det upp något på skärmen. 
  Jag luskade också efter en sak på spelmansförbundets hemsida och fann en artikel jag skrivit för 30 år sedan, men dom hade skrivit dit en annan upphovsman. Kände mig föranlåten att skriva ett brev och upplysa dom om detta, för att få det rättat. Artikeln var frukten av fem års forskning, så det vore ju skit att inte få stå där då. Man kan ju i alla fall få äran av det lilla man gjort.

Av Birger - 19 april 2008 20:15

Kände att jag måste ut och röra lite mer på benen i den vackra kvällen. Skogen är det ställe där jag bäst finner mig själv, vilket den undre bilden visar. Koltrastens kvällskonsert är den perfekta ljudkulissen.

Av Birger - 19 april 2008 17:08

Vi samlades ett gäng körsångare och folkmusikanter till en mycket improviserad musiktimme på ICA-Flygfyren i Norrtälje i syfte att sälja biljetter till Taubefestivalen på Rådmansö den 10 maj. Det blev lite varvat spelmanslåtar och Taubevisor, mest av allsångskaraktär, då körstämmorna inte sitter riktigt ännu. Jag hade med nyckelharpan och gitarren till låtarna, så vi blev en kvartett med nyckelharpa, klarinett, dragspel och gitarr. Lät rätt fylligt och bra. Sen fick jag hoppa in och sjunga en visa solo och valde Fritjof i Arkadien, som jag har haft aktuell i närtid. Det gick bra och hela anrättningen blev nog uppskattad av publiken. Många stod kvar länge och lyssnade istället för att handla. Nu hoppas vi på bra väder den10 maj.

  På eftermiddagen har jag sen kapat av en stor stubbe, som vi skall ställa en blomkruka på, och sen satt sommardäck på sambons bil, som inte hunnits med tidigare. Även övat lite dragspel för eventuellt statistinhopp med detta instrument.

  Väl använd dag känns det som. Till kvällen blir det väl lite TV.

Av Birger - 19 april 2008 06:46

Tyson väckte mig med en hård duns och ynkliga jamanden. Jag tror han ramlade ur sängen. Har svårt att somna om, då det ändå är morgon och fåglarna är igång. Ordnar morgonsysslorna och ser fram mot en musikstund mitt på dagen inne på ICA-Flygfyren för att göra reklam för Taubefestivalen. Jag tar med några av mina instrument så år vi se vad det blir.

Bilderna ovan är en vy över Närdingen, som jag tog mig en titt på i går och Tyson på solplats i vedkorgen.


Av Birger - 18 april 2008 16:43

I solen längs Närdingens strand lyste det alldeles blått.

Av Birger - 18 april 2008 08:08

Fortsatt sol och fågelsång. Förmiddagen skall bl.a ägnas åt läkarbesök i Rimbo för den månatliga kollen. Sjukskrivningstiden håller på att ta slut och det blir återgång till jobb oavsett hur jag känner mig, av ekonomiska skäl. Hoppas ännu på ett alternativ till det ordinarie, men det är mycket ovisst. Personalkonsulten har inte hört av sig. Kan dock i det här läget inte ta hänsyn till något annan än min egen situation, så vikarien får troligen lämna av den sista april.

   Bilden ovan är från Monets trädgårdar i Giverny med den berömda näckrosdammen.

Av Birger - 17 april 2008 16:43

Man blir lite löjlig, men gör också lustiga upptäckter. Jag har för tillfället den här bilden som skrivbordsbild på datorn, vilket medför att jag säger "Hej lilla Tove!" till den lilla damen, så fort hon tittar fram. Nu pillade jag henne också lite på kinden, som man gör med små barn, och se, då buktade den in precis som den skulle. Det visar sig att plattskärmen har en mjuk sviktande yta, som gav vika för mitt finger. Mycket lustig upplevelse för morfar.

Av Birger - 17 april 2008 12:39

I dag skiner solen från klarblå himmel, så i dag trotsar jag vindarana och klyver ved. I kväll körövning. F.ö. gör jag blixtvisit som fiskargubbe i Hemköps reklam på TV4 den här veckan. Bra porträtt av den gamla hötorgsmålningen.

Presentation

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards