Alla inlägg den 9 maj 2008

Av Birger - 9 maj 2008 11:57

På morgonen var jag på möte med försäkringskassa, kommunens personalkonulent, min chef och min fackrepresentant. Mötet slutade med att jag kände mig mer ställd mot väggen än jag förväntat, då det klart framstod, att försäkringskassan inte tar några ekonomiska hänsyn i sina beslut. Endera får konsulenten plocka fram ett ersättningsjobb före sista maj, eller så får jag göra det själv. Annars står jag förmodligen även utan sjukpenning. Den jag kände mig ha mest stöd av var faktiskt min fackrepresentant, som visade en konstruktiv vilja att hjälpa till. Det rör sig om att klara av sex månader fram till pensionen.

  Bopkslutet och deklarationen visade heller inte något upplyftande resultat, men jag kommer att få en hel del tillbaka från staten, som dom har haft till låns alldeles i onödan. Vi enades om att ändra på det systemet.

  Direkt efter dessa administartiva möten for jag till Stockholm för en reklamfotografering. Där fick jag istället stå med ryggen mot kameran, tillsammans med nio tanter i skiftande utstyrsel. Ett par av dem kände jag igen sedan tidigare. Bilden av våra ryggtavlor kommer att synas i tunnelbanan om en månad, så det blir väl att ta sig till stan då och titta. Sen kan ortstidningen skriva: "Fattig trubadur hängd i tunnelbanan!"

Bilden ovan är från Barnhusviken, som jag plåtade på väg till plåtningen.

Av Birger - 9 maj 2008 11:31

Ett urgammalt redskap. Som barn såg jag det användas vid sådden. Just det här exemplaret har jag fått med på någon bondauktion och sparat som en relik. Det har blivit hängande på en krok i ladan mest för syns skull. Men nu behövde grusvägen saltas utanför vår tomt, ty det dammar något otroligt i det torra vädret, och då kom skäppan plötsligt till praktisk användning igen och fungerade precis lika bra som förr. Det var bara att gå längs vägen och låta båda händerna arbeta i lugn rytm med att slänga ut saltet. Nya tider nya seder och en rolig förening av nytt och gammalt.

Skapa flashcards