Alla inlägg den 13 maj 2008

Av Birger - 13 maj 2008 20:08

Det blev så att jag fick söka vidare. Odören återkom och efter en del konsultationer beslöt jag att ta sönder golvet för att kolla hur där verkligen såg ut. Det var ingen lätt uppgift i det trånga utrymmet mellan väggen och toastolen, men det gick med hjälp av borrmaskin, stämjärn och lilla ryggsågen.

  Och si, där visade det sig att en rörskarv saknade tätningsring, att en muff var söndersprucken och att man dessutom hade spikat rakt ned i röret när man la in golvet. Inte undra på att det pyste ut gaser då. Detta måste ju ha besvärat de tidigare ägarna också, utan att dom gjort något åt det. 

  Lyckades med mycken möda få dän de trasiga böjarna och var ned till rörfirman och skaffade en ny lite längre, som kunde ersätta båda dom andra och dessutom ge en mjukare böj, som borde ge ett lättare luftflöde. Med lika mycket möda fick jag dit den. Men sen måste jag även ändra dragningen uppe på vinden, därför att det uppskjutande röret nu kom i ett annat läge. Så det har blivit många turer upp och ned i huset.

  När väl rören var på plats var det bara att värdra ut och vänta på sambons omdöme. Själv hade jag ju jobbat hela dan med näsan ovanför hålet, så jag kunde inte längre avgöra om det blivit skillnad, även om jag trodde det. Och det blev godkänt. Odören är väck, så i morgon kan jag börja återställa det jag brutit upp både i källaren och på toan. På något sätt skall väl även det gå. Men jag är bra mör i kroppen i kväll och det satt skönt med bastu när jag var klar.

Ovido - Quiz & Flashcards