Alla inlägg den 28 juni 2008

Av Birger - 28 juni 2008 21:58

Vigde dagen för spelmansstämman på Väddö, som jag inte besökt på många år. Det blev mycket lyckat trots att regnet hängde i luften och mestadels tvingade oss inomhus. Träffade en massa gamla bekanta, fick buskspela med kunniga spelkamrater och gjorde ett litet eget framträdande på scenen med tre låtar på nyckelharpa. Genrepade för vår kväll på Åsavallen. Det blev mycket uppskattat. Dessutom läste man upp min gamla skröna om "Gåsvikarn", som jag skrev 1987 till 100-årsminnet av storspelmannen. Det har tydligen blivit tradition och inte mig emot.

  I kväll tog vi oss sedan in till Norrtälje, där "Jazzdagarna" pågår. Vi intog vår middag på Pub Hörnet och lyssnade till "Gustens svänggäng" där och sedan till "Mississippi seven" på Stora torget. Vid middagen fick vi sällskap vid bordet av ett äldre par med dotter. Mannen visade sig ha gått i Norrtälje läroverk femton år före mig, men vi hade några gemensamma lärare att minnas. Det blev ett levande samtal, som gav kvällen extra krydda.

  Det regnade under första delen av kvällen men sken upp och på hemvägen steg vattenångan från vägbanan och över vattendragen och gav vackra bilder i motljuset.

Skapa flashcards