Alla inlägg den 30 juni 2008

Av Birger - 30 juni 2008 16:06

Dörrstoppen


Mitt övande fick plötsligt en annan inriktning. ett färdigt program fick läggas åt sidan, för att kanske plockas fram i något annat sammanhang. Då är i alla fall endel av arbetet gjort. Nu  har jag istället nött på en egen komposition, som legat länge i väntan på att bli spelad. Jag trodde det var en fiollåt, men nu lär jag in den på nyckelharpan. Sen har jag gett mig i kast med Taubes "Eldare på värmen", som en gammal roslagsbekanting frågat efter sedan länge.

  Det har störtregnat och åskat, så att mitt utearbete har fått anstå. Istället uppstod ett nytt problem, då det började droppa vatten från taklampan i trappen till källaren. Upp på vinden var det genomblött i isoleringen ovanför det stället och droppade ymnigt från takbrädorna. Jag fick rigga upp ett par hinkar där så länge och en i trappen. Den delen av huset har plåttak, som aldrig tidigare har visat tecken på läckage, men vatten kan ta sig underliga vägar.

  När regnet dragit undan fick jag besök i hantverksboden av ett yngre par. De köpte bara en smörkniv, men jag såg plötsligt hur de svarta hyllorna såg ut. De var helt täckta av pollen och det såg inte alls fräscht ut, som för några veckor sedan, då jag dammsög och ställde i ordning. Det blev att hämta vatten och trasa och göra en raid när de farit. Den unga frun uppmärksammade min dörrsnopp, förlåt, dörrstopp.

Av Birger - 30 juni 2008 08:38

Vi var på hemväg från jazzkvällen i Norrtälje när solen precis var på väg ned och gav speciella ljuseffekter. I skuggan stod råbocken knappt synlig mot ljuset bakom.

Av Birger - 30 juni 2008 08:27

Här är en svartvit variant av ett tidigare motiv. Genast mer ålderdomlig prägel.

Skapa flashcards