Alla inlägg den 26 juli 2008

Av Birger - 26 juli 2008 19:24

I dag har vår del av landet fått den verkliga högsommarvärmen. Det var bara att dreja bi på skuggsidans altan med en god bok och försöka röra sig så lite som möjligt. Jag satt så still så koltrasten kom och satte sig bredvid mig utan att fatta riktigt att han hade sällskap.

  Framåt kvällen har det sen blivit lite hallonplockning, när skuggan nått så långt, och sedan förberedelser för morgonmete med sambon. De rökta abborrarna gav mersmak.

Av Birger - 26 juli 2008 11:27

Vaknade tidigt av gammal vana och beslöt att återvända till sjön medförande fiskespö. Packade matsäck och nödvändig utrustning i ryggan. I dag var det inga problem att hitta stigen, så prommenaden genom skogen gick snabbare. Sjön låg helt stilla. Ett par sångsvanar ropade på blankvattnet och tranropen ekade från norrsidan av sjön. Jag fick fyra fina matabborrar under morgonen. En spottade ut en liten kräftklo. Dom kommer att åka i röklådan.

  Ett tag hade jag sällskap av "tre män i en båt". Ur säkerhetssynpunkt var dom inga goda förebilder och någon fisk såg jag inte att dom fick trots ivrigt kastande. De försvann snart och sen var det stilla och tyst igen. Morgonsolen gassade snart mot klippan och jag fick ta av mig ett lager.

  På hemväg stötte jag upp ett rådjur som låg och tryckte tills jag var alldeles intill.


Skapa flashcards