Alla inlägg den 15 september 2008

Av Birger - 15 september 2008 14:17

Just hemkommen från spelning för PRO på hemorten. Fullt hus i församlingshemmet och de verkade uppskatta min anrättning, som bestod av några trubadurvisor, ett par traderade bondkomikervisor och tre låtar på nyckelharpa med lite historier till. Endast tre riktigt bekanta ansikten, så jag nådde i stort sett en helt ny publik.

Av Birger - 15 september 2008 14:08

I förrgår ringde mig en okänd man, som var golfspelare och hade besökt en golfbana utanför Norrtälje. Där ute på banan hade han hittat ett par hophäftade A4-ark, som han tog upp och tittade på. Det visade sig vara ett dokument rörande min tidigare anställning hos kommunen. Det var undertecknat av mig och en kommunansvarig och jag har min kopia i en pärm i skåpet.

  Någon har alltså gått och drällt en sådan handling ute på golfbanan och frågan är vem? Av fyra tillfrågade, som kan ha haft en kopia, har ingen varit ute och spelat golf, åtminstone inte på den banan. Återstår den som undertecknat dokumentet, men han är enligt uppgift heller inte golfspelare. Mystiken tätnar.

Av Birger - 15 september 2008 08:39

Satt i går kväll framför TVn och kände mig oerhört ansvarslös, efter att ha varit på G i dryga två dygn med lilla Tove. Minns inte att det var så intensivt att vara  småbarnsförälder, trots att jag ju upplevt det ett par gånger. Eller så är det bara åldersskillnaden som gör att man känner så. Ibland kan också känslorna drabba en utan förvarning, så tårarna kommer i ögonen, när man känner den där lilla handen som krafsar eller tar tag i ens finger medan man sitter och matar.

  Såg sent i går kväll "Mord i sinnet", som bara blir alltmer utstuderat djävligt. Segt blir det också med de ständiga reklamavbrotten och nyheterna mitt i. Det programmet var dock inte en bråkdel så skrämmande, som den verklighet, som redovisats i tre dokumentärer nu under förra veckoslutet. Den första handlade om det kaos som rådde inom USAs försvarsmakt och politiska ledning den 11 september 2001.

  Den andra handlade om hur lättvindigt och på vilka lösa grunder besluten om Irakkriget fattades och vad det har fått för konsekvenser. Där ser man ju tyvärr fortfarande ingen ände på vad Bushadministrationen har ställt till. Att sen höra vicepresidentkandidaten Sarah Palins blåögda uttalanden i frågan blir ännu mer skrämmande.

  Den tredje handlade om hur man laborerar med att ändra och styra väderförutsättningarna och hur det har drabbat oskyldiga människor t.ex efter Tjernobylkatastrofen. Det är nästan outhärdligt att se dessa program, ty de handlar om verklighetens dårar och ger kalla kårar inför framtiden. 

Skapa flashcards