Alla inlägg den 2 februari 2009

Av Birger - 2 februari 2009 08:04

När Tove hälsar på så hinner inte morfar med så mycket annat, men här hade vi en stunds koncentrerad tidningsläsning på förmiddagen. Vi tog varsin del av DN, hon fick kulturdelen med mest bilder och jag satt i fåtöljen och läste ettan. Annars har det varit full fart från det ena till det andra. Den lilla damen går ju redan och när hon vet att det är bus på gång så går det undan.

  En mycket trevlig sysselsättning var, att öva att gå de två låga trappstegen mellan gamla och nya delen av huset. Upp gick det galant efter ett par gånger, men ner kändes det mer osäkert, så då stannade hon ovanför med utsträckta händer och gnydde lite, så jag skulle förstå att hon ville ha hjälp. En förståndig liten dam.

  Man förundras hur mycket som händer på tio månader. Nu kan vi redan kommunisera om hur man tänder lampan och spela tillsammans på pianot eller gitarren. Hon plinkar på strängarna och jag tar ackorden. Och sen leker vi tittut. Men mycket sysselsäter hon sig själv med att undersöka olika saker. Blir det helt tyst, då är det dags att kolla extra noga, för då har man förmodligen glömt att stänga askluckan vid spisen. Förmiddagsluren har hon tagit i vagnen och jag har fått mig min promenad. Sen är det full fart igen.

  I dag är det emellertid verkstaden som gäller med sodatvättning av sex pinnstolar, som skall målas om. Det skall bara hinna blite varmt först därute.

Det där tycker jag blev en rolig ordsammandragning, så den får stå.


Ovido - Quiz & Flashcards