Alla inlägg den 9 februari 2009

Av Birger - 9 februari 2009 16:24

En bild från viken innanför Ornöfjärden.

Det blev en solig dag äntligen. Jag har varit ned och kollat isen på vår lilla sjö. Den är nästan åkbar igen, om man väjer för en del snöfläckar. Tog sedan en tur upp till Grisslehamn med bilen för att leverera stolarna och passade på att se mig om lite, när jag ändå var där. Turistidyllen ligger ännu i vintervila, men solen fick det i alla fall att se välkomnande ut.

  På hemväg passerade jag mitt gamla boställe, där jag levat mer än hälften av mitt liv. Man tycker att det borde kännas någon saknad, men jag kunde inte känna det. Alltså hade jag inte mer där att göra.

  I dag har jag blivit kallad till ännu en provfilmning, så på onsdag skall jag pussla in två ärenden i storstaden igen på samma resa. Det har även öppnats en möjlighet att få börja lira lite tradjazz igen, men med banjon den här gången. Det ser jag fram emot.

Av Birger - 9 februari 2009 08:19

I går fick vi möjlighet att se The Producers, "Det våras för Hitler", med Claes Malmberg och Kim Sulocki i huvudrollerna, och vilken föreställning. Det var fullt ös från början till slut och stor underhållning hela vägen med många fantastiska prestationer. Så har den också fått många nomineringar till Guldmasken. Till att börja med blir jag impomnerad av castingen, att man lyckats få ihop just den här ensemblen, för vilka kunde ha gjort det bättre. Sen blir jag överraskad av en del skådespelares bredd, när det gäller att ta sig ton och sättet att ta sig fram på scenen.

  Apropå det måste jag nämna Ola Forssmed, som redan i Bröderna Marx förra året visade sin kroppsliga begåvning. Här gör han en gayfigur med sanslöst kroppsspråk som excellerar när han skall vara danslärare på castingen till föreställningens föreställning, eller när han "försiktigt" stampar någon på foten, när han blir arg. När sen huvudet bara trillar ner genom ridåspringan undrar man hur den karln är skapt.

  Snygg scenografi, roliga dansnummer, levande orkester i orkesterdiket, med andra ord full show. Gå och se den om ni har möjlighet. Det enda jag vill anmärka på är ljudninvån, som är alldeles för hög. öronproppar rekommenderas. Hela produktionsteamet måste annars ha en eloge för den här föreställningen. Jag hoppas den bevaras på film för framtiden, men det är väl en självklarhet i dag.

Ovido - Quiz & Flashcards