Alla inlägg den 10 februari 2009

Av Birger - 10 februari 2009 13:44

På väg hem från dagens promenad ser jag dem plötsligt längs vägkanten, de stora spårstämplarna i jättelånga språng med närmare två meter emellan. Avståndet från främsta foten i ett nedslag till främsta foten i nästa är 4.25 m. Vilken hund fixar det?

  Det är inte första gången. För ett par år sedan fanns det ett likadant spår tvärs över tomten och sambon såg någon dag senare en varg korsa Kristineholmsvägen.

  Nu har jag skickat bilder till länsstyrelsens viltspårare, som naturligtvis var lite skeptisk först. Det fanns inga aktuella rapporter om varg i Uppland. Men det fanns det inte förra gången heller, för 15 år sedan, då jag stötte på en mitt i natten i Söderbykarl. Jag kunde då iaktta den en lång stund i strålkastarljuset. Den blev sen en följetång i tidningen, tills den blev ihjälkörd i Spånga. Nu står den på Naturhistoriska uppstoppad.

  Vi får se om jag lyckas övertyga viltspåraren, så han kommer hit och tittar. Om det skulle vara en hund av den storleken som springer lös här, så vore det lika förfärligt med tanke på rådjuren, alla ridande flickor och andra promenörer. Är det en varg, så drar den förhopningsvis vidare. Dom kan klara 8-10 mil på ett dygn.

Av Birger - 10 februari 2009 13:10

Jag är periodare, ja när det gäller korsord alltså. Just nu har jag en period. Det är en perfekt kombination av hjärngympa, allmänbildning och avkopplande rekreation, när det surrar för mycket i huvudet. De gamla ordböckerna och en uråldrig upplaga av Svensk uppslagsbok har alltid varit till hjälp, men nu finns ju även nätet att tillgå både som kunskapskälla och intresseforum. I sökandet efter ett ord hittade jag plötsligt till sidan:

http://www.webbkryss.nu. Där kan man få hjälp av likasinnade när man kört fast, genom att bland kategorier välja just det korsord du löser och skriva in en fråga. Vips kommer svaret från någon som redan klurat ut det.

Lösningen på ovanstående kommer i morgon, för den som kört fast.


Skapa flashcards