Direktlänk till inlägg 27 februari 2009

Om mitt bildintresse

Av Birger - 27 februari 2009 08:29

Fredag, gråväder och lätt snöfall, -1 grad. Inget uppgjort program för dagen, men skall fortsätta att försöka lösa problemet med bildsidan.

  Mitt fotointresse började tidigt, med fars lådkamera för 6 x 9 cm negativ av märket "Popular portrait brownie". Jag tog bilder av mina lekkamrater sommaren 1956, 12 år gammal, och hade sen med mig den kameran på skolresan. Sen upptäckte jag att även mor hade en kamera, med bälg och mer avancerad. Man kunde ta på en hundradels sekund, som gav mindre skakningsoskärpa, men den hade en usel sökare.

  För pengar jag fått vid konfirmationen köpte jag sen en egen kamera av märket Agfa Brovira för 6 x 6 neg., så jag fick ut fler bilder på samma rulle. Den hängde med ett tag, tills jag hittade en begagnad småbildskamera av märket Kodak Retina, som jag köpte för 40 kr. Den var alltså inte modern ens då, men gav mig i alla fall möjlighet till ett mer flitigt fotograferande. Speciellt som jag även kunde använda den öppnad och upp- och nedvänd som objektiv till min hembyggda förstoringsapparat. I den kunde jag göra 9 x 12-kopior från småbildsfilmen.

  1968, när jag började på Konstfack, köpte jag min "Nikormat", en riktig systemkamera som jag tagit tusentals bider med, tills slutaren plötsligt lade av för några år sedan och inte gick att få reparerad. Tyvärr sålde jag den som reservdelsobjekt till kameradoktorn. Den som syns på bilden är sonens. Min var helsvart. Den gamla Agfan har jag heller inte kvar. Jag tror jag lämnade den i byte när jag köpte småbildskameran. Det var hårda tider.

  Sen blev jag digital 2006, på gott och ont, med en Fuji Fine Pix S 5600. Men jag står i begrepp att uppdatera mig även där. Den motsvarar inte riktigt det jag vill kunna göra och systemväljaren har lossnat och sitter fasttejpad. Den är alltså min fjärde egna kamera men troligen inte den sista.

  Men jag har mörkrumsutrustningen och alla dom gamla negativen kvar, om andan skulle falla på. När jag såg filmen "Maria Larsson eviga ögonblick", då återupplevde jag också magin, när bilden träder fram på papperet i framkallningsskålen. Den känslan kan man aldrig framkalla på en dataskärm.

  I ungdomsåren var min önskan att bli yrkesfotograf. Men det ansågs av min fader vara "alltför osäkert". Jag tror, att om jag hade fått utbilda mig på riktigt inom foto, då hade jag i dag varit dokumentärfilmare. Det är något jag känner, att det skulle ha knutit ihop många av mina intressen. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Skapa flashcards