Direktlänk till inlägg 27 februari 2009

Om mitt filmintresse

Av Birger - 27 februari 2009 11:09

Mitt filmintresse började egentligen med den första riktiga filmen jag såg på biograf som barn. Den hette "Djungelskatten" och jag minns fortfarande vissa scener ur den filmen. Vi såg den på den gamla biografen i Älmsta på Väddö. Den var inrymnd i en ladliknande byggnad med café på gaveln mot vägen och den låg ungefär där den nyligen nedlagda Hydromacken har varit.

  Sen förstärktes intresset under åren på internatskolan, där vi hade regelbundna filmkvällar, och sedan under lumpartiden i Uppsala. Dels såg vi filmer på flottiljen och dels hade man tillgång till Uppsalas biografer. Jag plöjde också under den tiden igenom två tjocka luntor filmhistoria, som jag fann i biblioteket. Det var trevlig läsning under långa vaktkvällar, då man hade mycket väntetid mellan patrulleringarna.

  De åren jag bodde ensam i Stockholm kunde jag ibland se två filmer samma kväll, både sjuan och nian. Sen glesnade det ur och under de kommande åren på Väddö, när vi bildat familj, då blev det alltmer sällsynt med biobesöken. Vi valde också att inte ha någon TV under de åren, så det blev en rejäl filmlucka där andra intressen fick ta över. Det går i vågor.

  På senare år har intesset återkommit, i takt med att jag själv också har fått möjlighet att medverka som statist i många produktioner och fått nya inblickar i filmarbetet. Ändå blir det alltför sällan vi tar oss iväg, då utbudet är begränsat på nära håll. Det är aldrig detsamma att se film på TV som på biograf och i en del kanaler blir ju dessutom filmerna sönderhackade till bildpölsa.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Ovido - Quiz & Flashcards