Alla inlägg under februari 2009

Av Birger - 15 februari 2009 09:52

Kl. 18 en lördagskväll, och melodifestival på gång senare på kvällen, men dom kom ändå. Inte fullsatt men ändå en stor publik, som tog del av vår musik och deltog i mässan. För vilket dom kom mest är svårt att veta, eller om det just är kombinationen. Det var i varje fall både förvånande och glädjande och låtarna satt förvånansvärt bra, med tanke på alla splittrade repetitioner där inte alla varit närvarande.

  Men det var väldigt kallt i kyrkan när vi började repetera. Jag hade ytterjackan på ända in i halva programmet. Hoppas det är bättre i vår egen kyrka i kväll. Men här har dom istället ordnat programkrock med Röda korsets jubileumsfest, som börjar tre timmar innan. Jag skall titta in där på väg till kyrkan och lyssna på Cajsa Ekstav och Örjan Englund, som spelar nyckelharpa och dragspel.

Av Birger - 14 februari 2009 13:53

Gråväder  och åtta minusgrader på morgonen. Efter morgonbestyren tog vi en långpromenad ned mot Hällsätra och utforskade var man kunde ta sig över bäcken, som kommer från Gisen ned till Fansjön. Vi fann det västligaste stället, men det är en bedrövlig terräng, om man vill ta sig fram på andra sidan ned mot sjön. Inget att gå och trassla med spön i, i varje fall. Stenblock från istiden fyller markerna och gör dem ofta oframkomliga.

  Eftermiddagen skall för min del ägnas åt musicerande i Frötuna kyrka, först genrep och sen framförande av pers mässa: "Sjung längs vägen". Nya texter till gamla engelska och amerikanska folkmelodier. Min roll är att vara gitarrist och det är roligt att få koncentrera sig på det. Vi skall köra samma program i Edsbro kyrka i morgon kväll, så det blev lite tätt om given just nu.

Hinner hem till melodifestivalen.


Av Birger - 13 februari 2009 15:18

Trevligt E-postmeddelande: Du fick rollen som skeppargubben! Det var den senaste provfilmningen som gav resultat, även om det är en mycket liten historia, en reklamgrej för Roslagens sparbank. Så det är bara att odla skägg nu, så att jag blir lite igenvuxen. Månne det var roslagsmålet som tog skruv?

Av Birger - 13 februari 2009 15:11

En ungälg stod länge och betraktade oss på andra sidan hygget.

Jag har i dag varit ute och irrat i skogarna söder om Edsbro dryga två timmar tillsammans med viltspårare Helge Restorp från Länsstyrelsens naturvårdsenhet.Vi följde ”vargspåret” i flera kilometer, tills vi hittade ett ställe där den gjort toalett och släppt en hundskit. Hundskitar skiljer sig från vargskit på så sätt, att den har jämnare korvar och en brunare färg, som den får utav hundarnas torrfoder. Själva spåret kunde till sin storlek lika väl ha varit en varg, även om spårlöpan mest liknade hund, då vargen oftast går i energisparande trav, medan det här spåret ofta gick i galoppsprång. Men det gick inte att säga något säkert, förrän vi fann skiten. Skit också! Jag hade ju hoppats och trott så att det var en varg. Man får lära sig. Troligen är det alltså en stor jämthund eller liknande som varit på jakt, och det är ju inte roligt att ha en sån springande lös. En intressant eftermiddag var det i alla fall och en ordentlig promenad blev det.

Av Birger - 13 februari 2009 10:13

Fick äntligen tag i rätt person på rätt myndighet. Den jag kontaktat tidigare satt i fel län, men kunde inte upplysa mig om det. han har ju varit här och tittat på björnspåren, men det var väl mer intressant. Nu blev det emellertid omedelbar kontakt och en viltspårare är här om ett par timmar, så då skall vi ut och kika.


Av Birger - 12 februari 2009 15:07

Det färskaste spåret gick norrut. 

Jag tog en promenad till affären och postlådan med de senaste lösningarna. På hemväg valde jag att gå längs ån för att se, om strömstaren ville visa sig. Jo, han fanns där, men han ville inte parkera inom skotthåll för kameran. Då få jag nog sätta mig där blickstilla någon timme.

  Men strax nedanför bygdegården stötte jag på vargspåret igen. Han har alltså kommit den vägen norrifrån, följt ån en bit, tagit sig över stordiket och fortsatt längs åkerkanten och över hygget till skogen. på hygget gick det inte att spåra. Men sen hittade jag det färskaste spåret, som kom söderifrån över åkern från vårt håll och fortsatte över hygget norrut. Troligen var det spåret från återtåget norrut, men det vore intressant att spåra vidare där. Det får bli i morgon, om vädret tillåter. Dagens pass är tillräckligt.

Av Birger - 12 februari 2009 12:09

Dagens första motionsrunda blev en tur genom skogen, för att se åt vilket håll vargen dragit iväg. Jag följde spåret i en kilometerslinga genom oländig terräng och var sen tillbaka vid utgångspunkten. Den måste alltså ha dragit vidare åt ett annat håll efter den där rundan. En mycket speciell känsla att följa dessa stora tassavtryck och veta, att för ett par dar sedan gick gråbror här. Skall försöka finna fortsättningen, men har nu mejlat över nya bilder till Viltspanarn, få se om han vaknar.

Av Birger - 12 februari 2009 09:41

Vi har börjat följa den nya danska serien "Sommer", som går kl. 21 på onsdagkvällarna i SVT 1. Dom kan det där danskarna, att skildra vardagsdramatiken i olika familjerelationer. Det blir engagerande och trovärdigt och man vill veta mer hur det skall gå för de här personerna.

  Jag har funderat över vad det är som gör skillnaden. "Matador" såg jag aldrig, det var före min TV-tid, men "Mordkommissionen" och "Krönikan" öppnade ögonen för danskarnas filmkunnande och språket känns numera bekant och väldigt trevligt.

  Kanske är det en tempofråga, att man vilar lite längre i bilderna, så att man hinner känna in vad som sker hos de olika personerna. Jag tror svenska regissörer ofta har en stressigare klipprytm. Men det bygger också på noggrann casting, så att varje person känns trovärdig i sin roll. Vill i varje fall gärna rekommendera den här serien.


TV
Skapa flashcards