Alla inlägg den 9 april 2009

Av Birger - 9 april 2009 11:15

Gårdagen blev en verklig heldag med reklamfilmsinspelning, där jag var enda skådespelaren. Vad för övrigt hände är hemligt, men för min del gällde det att vara på plats tidigt för några helbilder med fast kamera. Sen skulle halv- och närbilder tas på eftermiddagen och däremellan hade jag ledig tid. Den blev också längre än beräknat p.g.a tekniska detaljer, men jag hade en god bok och hann dessutom sova igen lite från morgonen och även ta en rejäl promenad och titta ut en bra kamera, som jag varit på jakt efter.

  En sådan här inspelning är en märklig arbetsplats med en massa folk, som bara sitter och väntar för korta arbetsinsatser på sina specialområden, Några har sina laptops med och får något gjort  på dem under tiden, ovisst vad. Lite nu och då hörs rop på: "Tystnad, tagning!" inne ifrån rummet bredvid. Där pågår magiken, och plötsligt skall man in och delta i skapandet några intensiva minuter.

  En lustig detalj i går var, att fem eller sex man i teamet jobbade hela dagen med stickad mössa på skallen inomhus i värmen. Ovanligt frusna eller för att samla tankarna eller håret, eller var det Bergmansyndromet? Han hade ju ofta nåt stickat på huvet när han jobbade.

  Under promenaden upptäckte jag att vi var alldeles vid Greta Garbos torg, vilket ju var passande.

Skapa flashcards