Alla inlägg den 25 april 2009

Av Birger - 25 april 2009 18:48

I vintras blåste en stor gren av en oxel ned på tomten och blev småningom liggande på vedhögen. När jag satte sågen i den i morse uppenbarade sig detta vackra mönster. jag har skurit till några skivor, så får vi se om det går att få dom torra utan att dom spricker för mycket.

Av Birger - 25 april 2009 18:28

Ungefär en vecka försenad landade hon i dag på gräsmattan, sädesärlan. Ovanför seglade ormvråken, men han var ute efter annat byte.

Av Birger - 25 april 2009 14:26

I dag är det vedhögen som gäller. Jag har kapat klart med den nya klingan, som skar dom tjocka bitarna utan minsta besvär. Alltid en fröjd att jobba med vassa verktyg. Nu är det klyvning, ett till synes oändligt jobb, men det är bara att nöta på så minskar det på ena sidan och ökar på den andra. Sen kan man plötsligt stanna upp och filosofera över naturens märkliga detaljer.

  När jag spräckte bitarna av den gamla sälgen, som snön tog omkull i vintras, då hittar jag mitt inne i stammen håligheter och gångar, där någon larv huserat i bästa välmåga. Hur kom den dit och vart tog den vägen sen?

Av Birger - 25 april 2009 14:10

I går var jag alltså in till Drömfabriken, filmbranchens årliga mässa i Filmhustet och Dramatiska institutet. Många intressanta hearings att välja på, filmer att titta på och träff med gamla bekanta vid statistföreningens monter. Där spelades för övrigt non stop filmen från Guldtackegalan, där undertecknad var mycket i bild både som konferencier och musikunderhållare.

  Men en speciellt lustig sak var, att jag under dagen vid upprepade tillfällen blev tagen för någon annan och och glatt och bekant hejad på av för mig helt obekanta personer. Lustigast blev det vid Harald Stiernes föreläsning om manusskrivande. Han är professor i dramaturgi vid Dramatiska institutet och öppnade med att uttrycka sitt bryderi över att: "Det sitter en person i salongen som är till förvillelse lik vår rektor."

  Eftersom några unga damer redan tidigare tagit mig för honom så förstod, jag att det var mig han åsyftade. Jag kanske borde ha gått till receptionen och bett att få ut ett förskott på lönen.


Av Birger - 25 april 2009 14:00

Överallt dräller vi omkring oss sopor, d.v.s inte jag men andra. Jag var in till storstaden i går och steg på busssen vid Söderhalls trafikplats. Där vid hållplaten söderut ser det närmast ut som om väntkuren har placerats upp på en soptipp. Vem som bär ansvaret vet jag inte, SL, som inte sätter upp papperskorgar, vägverket som inte städar eller de som slänger soprorna. Trevligt är det i varje fall inte att betrakta.

Skapa flashcards