Alla inlägg den 15 juni 2009

Av Birger - 15 juni 2009 18:28

Ja, det gamla skåpet behövde fräschas upp, även om det inte var så gammalt. Brunbetsat och nött i lacken kom det med diverse skavanker. Nu är det klart och kommer säkert att ta en mycket markant plats i sitt nya hem. Men bilden av det får vänta, då tiden inte är mogen för det ännu.

  På väg in från verkstan i morse hörde jag två tydliga godmorgonjamningar från syrenhäcken, men ingen katt syntes till. Det borde dom heller inte, då dom flyttade till Norrtälje i går. Men man kan ju "se i syne". Vad heter motsvarigheten när man hör något, som uppenbarligen är en hörselvilla? En hälsning var det i alla händelser.

  Åkte in till Uppsala för att hämta biljetter till onsdagens begivenhet på Snäckis. Fick sen reda på att jag kunde ha köpt dem via internet och dragit ut dom på skrivaren. Varför sa dom inte det när jag beställde och sa att jag måste åka långt? Fick också tag i en ny stråhatt till sommaren. Den gamla är mogen att degraderas till trädgårdshatt.

  På eftermiddagen har jag gjort klar uppfräschningen av min bästa fiol, som slitit ont under trettio år i spelmanssvängen. Nu är de avnötta kanterna betsade och omlackade och locket rengjort från smuts och uppolerat. Greppbrädan har också blivit rengjord och putsats jämn och ett nytt, aningen högre stall är inpassat och är på plats. Och bestämt har hela instrumentet fått ett lyft både utseendemässigt och i klangen.

  Har ägnat en god stund åt att jämföra den med auktionsfyndet. De är rätt jämbördiga styrkemässigt, men kanske min gamla har en lite rundare, mjukare ton. Auktionsfyndet står nu på tur till verkstaden, då jag skall försöka återställa den förstörda lackeringen på locket, som ser rätt bedrövligt ut efter en tidigare reparation. Jag är ännu inte övertygad om ursprunget.

Ovido - Quiz & Flashcards