Alla inlägg den 16 juni 2009

Av Birger - 16 juni 2009 22:01

Kunde inte hålla mig utan tog en extra skogsrunda i den stilla kvällen. Fåglarna höll en dämpad konsert, som om dom inte ville störa barnen som kommit till ro. Det mjuka kvällsljuset tecknade stenarna fint och stensötan lyste i motljuset. Mycket skönt trött i kväll efter mycket kroppsarbete.

Av Birger - 16 juni 2009 21:51

Sådana är dom, vinbärssnäckorna, sabotörer! Vad gör den en och en halv meter upp på väggen? Jo äter upp min affisch och lämnar skitkorvar i olika färger vartefter. Det är snyggt. Dessutom äter dom upp mina tagetesblommor i rabatten, inte något annat men just tagetes. Vad har den blomman som inte dom andra har? Naturen upphör aldrig att förundra.

Av Birger - 16 juni 2009 16:21

Vaknade strax efter sex av att solen sken in i rullgardinsspringan. Efter frukostte och ett par mackor och ett tidigt övnigspass på fiolen, tog jag mig ut i skogen för att lossa på anspända muskler. Fann gröngölingens bo i en aspdunge, som verkade vara rena höghuskomplexet för fåglar, men han var mycket observant och ville inte flyga dit så länge jag stod där. Han bara varnade uppe i trädkronan.

  Har ägnat dagen åt en del trädgårdsarbete för att ta vara på det vackra vädret. Klippte och rensade en liten häck, som mest sett ut som ett busksnår och klippte sen den delen av gräsmattan, som jag började med precis när det började regna för tre dagar sedan.

  Tänkte på under dagen, att det nu är första gången på över fyrtio år som jag rår mig helt själv. Senast var då jag hyrde rum på Kungsholmen i Stockholm 1967 och jobbade på Stadsteaterns snickarverkstad, mitt bästa år i staden. Då var det "TEATER" som gällde. Nu är det annat.  

  Förutsättningarna är helt annorlunda, men detta, att allt hänger på din egen initiativförmåga och beredskap att fatta egna beslut, där gäller samma sak. Uttrycket "Det här är första dagen av resten av ditt liv" blir väldigt påtagligt, fast det var egentliogen i går, sedan katterna också flyttat i söndags.

  "Sanddalens Bed & Breakfast" har i dag fått ett egenhändigt designat reklamblad, som skall förmedlas till turistbyråer och färjehamnar och de matställen jag hänvisar till. Bokningarna har börjat dugga in. Såg att en musikerkollega också kör Bed & Breakfast i Norrtälje, en gångbar kombination kanske. Ett spontanbesök i hantverksboden denna dag med en liten affär. Alltid något. Kvällen skall mest ägnas åt musikövning.  Så får det bli. Midsommaren stundar och det är bäst att se över sin Taube.


Ovido - Quiz & Flashcards