Alla inlägg den 26 juni 2009

Av Birger - 26 juni 2009 22:47

Christina Williamsson Liw med Bob Ellis Combo med basisten Arne Willhelmsson och gitarristen Anders Färdal.

  Man ska ge sig ut. Så var det i går och så var det i kväll, då jag åkte in för en krogrunda den första av Norrtälje jazzdagar. Inmundigandet sträckte sig till en lättöl och en stor kaffe med bulle. Jag hade ju ätit och skulle köra hem. Men jag hann avlyssna banden på tre krogar, varav bilden visar ett.

  Då jag precis har fått mitt kaffe så hör jag en bekant röst och ser ett bekant ansikte, "Fjalan", en gammal skolkamrat från internatskolan på 60-talet. Det måste vara tio år sedan vi sågs på någon träff för gamla elever. Mycket har fallit vid sidan av under ett antal år. Nu hann vi i alla fall prata en del mellan låtarna och enades om att ses senare under sommaren för att hinna prata mer.

  När jag senare tog en promenad till Pub Hörnet satt en annan man och vinkade glatt, en av tenorkollegorna i kören vi samarbetar med. Det var bara att slå sig ned och avnjuta New Orleansjazzen med "Hot Jazz Group" i goda vänners sällskap. Sen gick jag en sväng till Gamla stans trädgård och där träffade jag en trubadurkollega, som jag hann utbyta lite information med. Och sommaren visade sin bästa sida för detta arrangemang. Sen behövde jag inte mer utan for glad hem.

Av Birger - 26 juni 2009 17:11

När solen och värmen slår till som nu, då kan man inte förvänta sig några besök i lilla boden. Stiltje med andra ord och det är bara att ta det lugnt och själv njuta av sommarvädret. Själv föredrar jag skuggsidan framför solgasset och verkstan är behagligt sval att vara i, men där går inte som jag vill just nu. En muskel i armen är i olag och hindar mig i mitt arbete, så att jag har svårt att koncentrera mig. Skall förhoppningsvis få hjälp med den på söndag av alla dagar.

  Lyssnade på Kjell Lönnås sommarprogram, som naturligtvis handlade mycket om körsång och dess betydelse för människan. Det blev ett mycket givande och stundom roande program med mycket känslor och tankar. Det går i repris i kväll och finns att lyssna på på SRs hemsida för den som missat.

  I kväll får det bli en runda in till Norrtälje och starten på jazzdagarna. Då spelas jazz på alla krogarna, så det är bara att gå runt och lyssna in sig och så får man träffa lite folk samtidigt. Och i morgon blir det spelmansstämman på Väddö. Levande musik tre dagar i rad, det är väl så det skall vara på sommaren. 

Skapa flashcards