Alla inlägg under juni 2009

Av Birger - 8 juni 2009 21:16

Tranparet var ute på spatsertur Vid Kristineholm, men jag såg inga ungar. I skogen vid stora stenen var det däremot ett väldigt liv, när jag tog en kvällspromenad. Det var större hackspetten som hade bo i en asp och ytterligare ett fann jag på hemvägen med samma symfoni.

Av Birger - 8 juni 2009 20:40

Aspkyrkan har nu fått sitt lövvalv


Tidig morgon med matbrödsbak. Var sedan ute i verkstaden för att reparera en inlämnad skåplucka, i väntan på att min läkare skulle höra av sig. Jag behövde såga till en bit och under de två minuterna jag hade sågen igång och öronskydden på, passade han på att ringa, utan att jag hörde det. Det kallas "timing" och det blev att beställa ny telefontid.

  For sedan till Återvinningsstationen med släpet fullt av utrensad bråte. Det är en befrielsens institution och man känner sig alltid så lättad när man åker därifrån. Där är också så roligt att se, med vilken fermitet och målmedvetenhet människor gör sig av med sitt överflöd. Alla jobbar snabbt och med full koncentration. Kanske en del skäms för att visa vad dom slänger. Det har jag aldrig gjort. Det jag har slängt har varit uttjänt.

  Man skall sova middag. Dels för att det är vederkvickande och behövligt om man går upp tidigt och kommer i säng sent. Men också för att det är just då man får telefonsamtal och en del av dom kan gälla jobb. Preliminärt blev ett sådant inbokat i dag, just en kvart efter att jag lagt huvudet på kudden. Förargligt men bra.

  Det blev sedan ytterligare en biltur under dagen, men nu till Norrtälje. Lämnade affischer på Turistbyrån och fick tipset att göra en mindre folder, som inte tog så stor plats i deras hyllor och som man kan lägga ut t.ex vid färjeterminalerna. Det får väl bli nästa mål då. Var sen till färjhandeln och fick hjälp att välja ut en lackbets till skåpet jag skall renovera. Det blir en ny erfarenhet att se hur den verkar. Får prova på en osynlig del först.


Av Birger - 7 juni 2009 18:08

Nu blir det officiellt. Jag har satt upp skyltarna och "Sanddalens Bed & Breakfast " öppnar i Edsbro, för att ta emot resenärer som har vägarna förbi. Två sammanhängande rum med en bädd i varje och egen utgång mot tomten har jag fixat till. Här finns en hel del att titta på i grannskapet, som jag gärna tipsar om. Och skulle man vilja ha lite musikunderhållning i trädgården på kvällskvisten går det nog att ordna det också, om vädret tillåter.

  I går kväll blev det mycket musik, då körerna först hade konsert i Lohärads kyrka och därefter körfest tills timman blev sen. Det blev ett fantastiskt knytkalas och mycket entusiastisk allsång och en del folkmusik dessuton. Jag fick också tillfälle att bjuda på ett par extra Olle Adolphssonvisor, förutom dom som ingik i konsertprogrammet.

Av Birger - 5 juni 2009 21:59

Även i den mörkaste skreva kan en liten blomma finna en plats att slå ut.

Dagen har präglats av att jag har varit på begravning på eftermiddagen. Även om en del blev gjort på förmiddagen, så var tankarna i förväg och bearbetade vad jag ville säga vid minnesstunden. Den bortgångna har jag känt i nära 60 år, först som vår närmaste grannfru och mamma till min första lekkamrat när jag var sju år. Jag hade tidigare levt mycket isolerat. Senare fanns hon som trygg husmor bland en massa vuxna barn och ungdomar med kompisar som umgicks i det stora huset. Och på senare år som ständigt uppmuntrande pensionär i publiken vid våra framträdanden på olika visscener. Hon blev 92 år och hade ett fint liv och det blev många glada återseenden vid sammankomsten. Men man åker hem med många obearbetade känslor efter ett sådant möte. Den kraftiga blåsten och kylan har heller inte inbjudit till promenader, som annars är välgörande, när man vill rensa hjärnan. Men nu har jag i alla fall gått igenom morgondagens körstycken och mina Adolphssonvisor, så att det känns lugnt inför konserten i Lohärads kyrka.

Av Birger - 4 juni 2009 22:23

Matbrödsbak i tidig morgon. Väntade sotarbesök och ville hinna undan med en del. Han kom först på eftermiddagen med sedvanlig städning som följd. Blåst och regn större delen av dagen. Vilken tur att jag hann klippa allt gräset i går eftermiddag. Kl 18.30, när jag skulle fara till körövning, var det plus fem grader ute. Bilden visar kontrasten från i lördags.

  Har ägnat mycket tid i dag åt att skriva ut text och plocka ut melodi och harmonier till en rolig visa, som jag fann på en skiva. Refrängen gick bra, men versen var inte helt lätt att klura ut. Lyckligtvis fick jag  tag i tonsättaren på telefon och får förhoppningsvis den rätta versionen per post. För övrigt lite småplock i hyresrummen innan kvällens körövning.

Av Birger - 2 juni 2009 22:40

Jag håller på med den sista finputsen inför öppnandet av B & B på måndag. Sanitetsutrymmena har fått en extra omgång, lampor monterats, tavlor hängts upp, sängar bäddats, lektyr utvalts till läshyllan, hantverket getts en bättre exponering o.s.v Levererade även ett utfört reparationsobjekt under förmiddagen och passade på att hälsa på syster och montera ihop en ny trädgårdsmöbel. Från det ena till det andra med andra ord. I kväll har jag sedan ägnat en god stund åt fiolen, som känns allt bättre och inspirerande att spela på. Lite nytändning för låtspelet faktiskt.


Skapa flashcards