Alla inlägg den 12 juli 2009

Av Birger - 12 juli 2009 19:05

Ja, det är ju alltid en massa beslut som skall tas, speciellt om man är ensam. Då måste man ju fatta alla besluten själv. Det första blir ju då, att besluta sig för att stiga upp ur sängen på morgonen, oavsett hur man känner sig. Ibland är man utsövd och kroppen har en bra dag, då går det hur lätt som helst. Andra mornar tar det emot på alla håll, i knän och axlar och ryggen och jag vet inte allt. Det kan vara väderbetingat.

  Men upp ska man och den mentala biten med uppstigandet har jag inga problem med. Jag har aldrig varit för att ligga och dra mig. Hellre då en middagslur mitt på dagen. Men det är intressant att iaktta hur  beslutet fattas, hur hjärnan konstaterar att man är vaken, att solen skiner eller det regnar, att i natt blev det sex och en halv timmas obruten sömn och jag känner mig tämligen utsövd, att i dag har jag inget inbokat, så jag kunde egentligen lika gärna ligga kvar, men då är det risk att blåsan blir överfull, så det är lika bra att slänga undan täcket och få benen över sängkanten.

  Sen kan man sitta där och filosofera en stund över hur dagen bäst skall användas, beroende på hur vädret ser ut och kroppen känns. Och där avgörs nästa beslut, nämligen vilka kläder man skall välja när toalett- och uppfräschningsbestyren är klara. Skall det arbetas, så väljer man kläder efter det. Är det kallt ute, så väljer man kläder efter det. Skall man ut och träffa folk, så väljer man kläder efter det.

  Dagen har bara börjat, men så här håller man på hela tiden med ständiga MBL-förhandlingar med sig själv. När en dag har gått har man kanske fattat tusen beslut utan att man egentligen tänker så mycket på det. Men ibland får man tänka om och omdisponera sin tid. I dag hade jag tänkt ta det mycket lugnt med de fysiska aktiviteterna, bortsett från cykelturen till affären. Men så var det det där hallonlandet med den blommande kirskålen.

  Sist fick jag avbryta för att det började regna, men i dag sken solen och hallonen börjar mogna och blir omöjliga att plocka av, om jag inte gör något. Jag kände hur hjärnan motvilligt satte sig vid förhandlingsbordet och tänkte om. Det blev nya beslut om klädbyte, ett rejält arbetspass med röjarn, räfsan och skottkärran och därefter en ny sväng i duschen, innan jag fick tillstånd att ta lunch.

  Sen somnade jag gott till prinsessan Birgittas sommarprogram och väcktes av gäster, som ringde på klockan till boden. Har jag sagt det förut? Man skall ta sig en tupplur på maten, då händer det alltid nåt. Resten av dagen beslutade jag att ägna mest åt instrumentövning.

  Gårdagens stämma gav nya inpulser att återuppväcka den gamla dubbeldäckade insrumentlådan, så jag även får med mig klarinetten när jag far iväg. Har blåst liv i den i dag efter nära två års vila. Det känns som om jag håller på och väcker en massa gamla sovande kamrater i olika skrymslen.

  Lådan är nu städad och utrustad för olika behov med användbara småinstrument. Jag känner redan, att de senaste stämmorna har gjort gott både åt fingrarna och själen. Den kommande helgen är det stämma i Vendel. Jag har redan beslutat att åka dit.

Presentation

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards