Alla inlägg den 13 juli 2009

Av Birger - 13 juli 2009 16:58

 Resan till Bingsjö anträddes med nyservad bil och allt kändes bra tills jag hade tagit en rast någonstans uppe på skogen. När jag skulle fortsätta färden kom det skorrande missljud någonstans underifrån och det skramlade ibland när jag accelererade, men sen försvann det när jag fick upp farten. Misstänkte trasig ljuddämpare men gitte inte undersöka saken närmare i regnvädret. Det fortsatte likadant hela vägen under turen i Dalarna och ända hem.

  I dag var jag till bildoktorn, som konstaterade att det bara var en klammer som ramlat bort. Den skulle hålla ihop avgasröret med själva ljuddämparen. När man svängde kraftigt eller ökade farten gled delarna isär och missljudet uppstod. Jag fick åka in till Norrtälje och hämta en klammer. Sen tog det en kvart för åklagaren att få dit den och nu är allt frid och fröjd igen. Sådan tur har man sällan när det gäller bilar.

  Eljest har detta varit en ren semesterdag, då intet influtit av arbete annat än det jag har att öva på för kommande engagemang. Ett delmål denna sommar blir att få in "Fiolen min" i fingrarna och ryggmärgen. Nu har jag satt det på pränt, för att skapa lite extra motivation att öva.

  Bilden ovan är från Navardalen, tre mil norr om Älvdalen. Där finns en vildmarksrestaurang och stuga att hyra, om man vill ut och fiska öring. Naturen är sådan att man tror sig förflyttade till Alaska.

Skapa flashcards