Alla inlägg den 17 juli 2009

Av Birger - 17 juli 2009 11:22

Tredje försöket. I går kväll blev det strömabrott kl 23 mitt i mitt skrivande och alltihopa försvann. I dag på morgonen hade jag börjat rekonstruera texten, då jag skulle ta farväl av mina gäster. Under tiden hann jag bli utloggad på grund av inaktivitet. Då det inte finns någon "Spara i utkast" - funktion på en här sidan, så var texen väck ännu en gång. Har nu föreslagit en uppdatering av sidan, så att inte sådant skall behöva hända.

  Gårdagen ägnades åt besök hos barn och barnbarn och därefter bilfärd på krokiga vägar genom ett vackert jordbrukslandskap längs Roslagsbanans sträckning. Efter middagsvila kom jag sen igång med att köra in ved och sedan ett rejält pass med gräsklipparen, denna ständigt återkommande motinsivrare. Kvällen avslutade med smultron och glass.

  En idé gror inom mig med anknytning till platsen på bilden. Men den skall få utvecklas till nästa sommar, som en larv i sin puppa. Vi får se vad som kommer ut.

  Nu har gästerna farit och endast koltrasten upphäver sin milda stämma ute i grönskan. Vinden susar uppe i dom höga asparna, men nere på gården är det lugnt. Dagen kommer att ägnas åt veden, trädgården och musikhörnan. Jag har ägnat morgonen åt att dra upp brännässlor ur vinbärsbuskarna, så att även gästande barn skall kunna gå dit och plocka utan risk att bränna sig.

  Gårdagens sommarprogram var ingen munter historia. Jag tror det var den tredje självmordshistorien på kort tid. Jag vill minnas att den ursprungliga devisen för det här programmet var: "Lättlyssnat för dig i bilen, på badstranden eller i hängmattan", myntat av Tage Danielsson som då var chef för radiounderhållningen. Endera har producenterna ändrat målsättningen för programmet, eller så har en del sommarvärdar helt missuppfattat sitt uppdrag.

  Om man skall berätta sitt lidandes historia i radio, så hör det endera hemma i någon sorts terapimagasin på temat: "Delad depp är dubbel depp". Eller så måste det ske i en form som gör det speciellt intressant och just lättlyssnat. Såg förresten på SRs hemsida att en dam nu är i färd med att göra en doktorsavhandlig om sommarprogrammen under 50 år. Man får förutsätta att den kommer att innehålla en del godbitar samlade på CD-skivor. Man kan för övrigt redan nu lyssna på många sådana just på den hemsidan.




Ovido - Quiz & Flashcards