Alla inlägg den 20 juli 2009

Av Birger - 20 juli 2009 21:01


 Det här med skrivandet t.ex,

Jag skriver bäst då jag är själv,

då jag har det knäpptyst runt omkring mig.

Det är först då jag kan höra

de där riktigt bra idéerna

och tankarna,

de som har en förmåga att försvinna

bland allt sorl.

Det är så häftigt att hamna i ett tillstånd

då fingrarna dansar över tangenterna

i takt med att idéerna kommer till en...

meningar faller på plats,

rätt ord dyker upp

och nya infallsvinklar skapas...

Det är en spännande resa

och timmarna bara flyger iväg!


Maria Eriksson



Ovanstående dikt, av en begåvad men tämligen okänd diktarinna, tycker jag fint skildrar författandets förutsättningar. Jag vet att det finns författare som alltid har musik på när dom skall skriva, kanske för att förtränga andra ljud, men jag tror dom är i minoritet. Själv har jag med åren alltmer uppskattat tystnaden, när jag inte själv skall öva på något av mina instrument. Jag bor också på en plats där det blir absolut tyst, när vinden slutar att ruska om trädkronorna och regnet upphör. Om man sover med öppet fönster kan man då istället få höra koltrasten, med en mjuk melodisk stämma, ge en finstämd solokonsert vid fyratiden på morgonen.

Av Birger - 20 juli 2009 14:11

Trasthonan har legat i boet hela förmiddagen och så länge hon är där så är det lugnt. Men jag har oroat mig för hur det skall gå när hon måste lämna boet. Hon har legat kvar trots att jag rört mig ganska nära, plockat smultron och letat fram lämpliga lövruskor med stora lönnlöv. Så såg jag från fönstret, hur en kråka spatserade på vägen under boet, tydligen helt ovetande om dess existens.

  Då tänkte jag, att det är bättre ju förr jag gömmer boet, även om honan får lämna det för en liten stund. Jag tog lövruskorna och en rem och närmade mig försiktigt. Så reste jag dem på varsin sida av stammen och slog remmen omkring alltihop. Jag förklarade samtidigt med låg röst att jag bara skulle gömma henne. Hon låg kvar och vi tittade varann i ögonen i samförstånd, på två decimeters håll.

Av Birger - 20 juli 2009 11:02

När man varit borta ett par dar, måste man ju kolla läget. Vad har hänt här hemma under tiden? En unge har kläckts och honan ligger i boet för det mesta. Jag kan se henne i kikaren från mitt tornfönster. När hon sticker ut nästa gång, skall jag försöka få dit mera skydd. Löven torkar ju så snabbt på de ditställda pinnarna, så de ger inte mycket skydd. Annars har inget hänt. Jag har gjort klart stolarna för avhämtning, satt en limpdeg och matat tvättmaskinen, men det stora sker därute.

Ovido - Quiz & Flashcards