Alla inlägg den 31 juli 2009

Av Birger - 31 juli 2009 09:52

Ungarna växer i boet så det börjar bli deformerat. Det är för övrigt en ryslig aktivitet i buskar och snår. Bakom boden, där buskagen fått växa fritt, stod jag i går och såg en lövsångare, en rödhake, en blåmes, en björktrast och en koltrast fara ut och in på olika håll, utan att jag kan se själva bona. De är väl dolda.

  I verkstan har den skadade bordsskivan återfått något av sitt forna jag. Men bordet bör helst stå mot en vägg i fortsättningen. I moljuset från ett fönster framträder de gamla skadorna i relief. Man skulle förmodligen kunna göra en frottagebild av skademönstret.

  Jag har vart ut på en långrunda på cykeln på morgonen. Fann en fin skogskörväg, som jag var tvungen att utforska. Den gick först genom vacker gammelskog, men blev sen sämre och sämre ju närmare bebyggelsen jag kom, märkligt nog. Det brukar vara tvätom. Sista biten, fram till en annan byväg, fick jag ta mig fram i ett spår genom meterhögt gräs och mellan bostaden och uthuset på närmsta gård. Vägen är säkert inte tänkt för genomfartstrafik. Det blev i alla fall ett nytt litet rosa streck på min karta med utforskade vägar.

Av Birger - 31 juli 2009 06:16

Dagen förflöt, ja det var väl i stort sett det den gjorde, men till kvällen beslöt jag mig för att åka ut till Väddö, min gamla hemsocken, där det var avslutning på årets "Kvitterkvällar" med logdans på Kista hembygdsgård. Jag medförde fiol och gitarr i avsikt att ansluta mig till den spontant hopkomna musikensemblen och få klia strängarna lite. Så blev det också, men innan logdansen skulle det vara allsång och "Alla roar alla", och där blev jag uppropad att sjunga något. Det blev Taubes "Här är den sköna sommar".

  Väddöborna har ju nämligen den föreställningen, att sommaren tar slut efter "Elmstanatta", som är i kväll. Jag påpekade därför, att vi har hela augusti kvar och att det är nu värmen kommer. Efter kaffepaus , för min del i en närbelägen stuga, blev det sen spel till dans, en rolig blandning av folkmusik på fiol, dragspelsörhängen och gamla jazzlåtar, där jag fick användning för gitarren. Det hela är ett lite märkligt arrangemang i verkligt folklig anda och mycket opretentiöst. Man går dit och bjuder till helt enkelt. Enda kravet är egentligen, att man ibland skall sträcka armarna i luften på kommando av programledarinnan. Plötsligt ser hela salen ut som en havsanemon som vajar sina tentakler i vågorna.

  På hemvägen fick jag sen se den märkliga synen, då en stor vildsvinsfamilj kom i full fart över en åker ut mot vägen. Jag slog på mina varningsblinkers, för andra bilar närmade sig, och vi kunde sen alla se, hur hela hopen med säkert minst tio kultingar, drog iväg över vägen och sen i full fart över nästa åker mot närmsta skogskant. Det var fraperande vilken fart dom förflyttade sig med, en mycket reell trafikfara häromkring.

Skapa flashcards