Alla inlägg under juli 2009

Av Birger - 15 juli 2009 19:17

När man går på promenad med Tove kan det vara roligt att se hur världen ser ut ur hennes perspektiv. Den undre bilden är tagen från hennes ögonhöjd.


Av Birger - 13 juli 2009 16:58

 Resan till Bingsjö anträddes med nyservad bil och allt kändes bra tills jag hade tagit en rast någonstans uppe på skogen. När jag skulle fortsätta färden kom det skorrande missljud någonstans underifrån och det skramlade ibland när jag accelererade, men sen försvann det när jag fick upp farten. Misstänkte trasig ljuddämpare men gitte inte undersöka saken närmare i regnvädret. Det fortsatte likadant hela vägen under turen i Dalarna och ända hem.

  I dag var jag till bildoktorn, som konstaterade att det bara var en klammer som ramlat bort. Den skulle hålla ihop avgasröret med själva ljuddämparen. När man svängde kraftigt eller ökade farten gled delarna isär och missljudet uppstod. Jag fick åka in till Norrtälje och hämta en klammer. Sen tog det en kvart för åklagaren att få dit den och nu är allt frid och fröjd igen. Sådan tur har man sällan när det gäller bilar.

  Eljest har detta varit en ren semesterdag, då intet influtit av arbete annat än det jag har att öva på för kommande engagemang. Ett delmål denna sommar blir att få in "Fiolen min" i fingrarna och ryggmärgen. Nu har jag satt det på pränt, för att skapa lite extra motivation att öva.

  Bilden ovan är från Navardalen, tre mil norr om Älvdalen. Där finns en vildmarksrestaurang och stuga att hyra, om man vill ut och fiska öring. Naturen är sådan att man tror sig förflyttade till Alaska.

Av Birger - 12 juli 2009 19:05

Ja, det är ju alltid en massa beslut som skall tas, speciellt om man är ensam. Då måste man ju fatta alla besluten själv. Det första blir ju då, att besluta sig för att stiga upp ur sängen på morgonen, oavsett hur man känner sig. Ibland är man utsövd och kroppen har en bra dag, då går det hur lätt som helst. Andra mornar tar det emot på alla håll, i knän och axlar och ryggen och jag vet inte allt. Det kan vara väderbetingat.

  Men upp ska man och den mentala biten med uppstigandet har jag inga problem med. Jag har aldrig varit för att ligga och dra mig. Hellre då en middagslur mitt på dagen. Men det är intressant att iaktta hur  beslutet fattas, hur hjärnan konstaterar att man är vaken, att solen skiner eller det regnar, att i natt blev det sex och en halv timmas obruten sömn och jag känner mig tämligen utsövd, att i dag har jag inget inbokat, så jag kunde egentligen lika gärna ligga kvar, men då är det risk att blåsan blir överfull, så det är lika bra att slänga undan täcket och få benen över sängkanten.

  Sen kan man sitta där och filosofera en stund över hur dagen bäst skall användas, beroende på hur vädret ser ut och kroppen känns. Och där avgörs nästa beslut, nämligen vilka kläder man skall välja när toalett- och uppfräschningsbestyren är klara. Skall det arbetas, så väljer man kläder efter det. Är det kallt ute, så väljer man kläder efter det. Skall man ut och träffa folk, så väljer man kläder efter det.

  Dagen har bara börjat, men så här håller man på hela tiden med ständiga MBL-förhandlingar med sig själv. När en dag har gått har man kanske fattat tusen beslut utan att man egentligen tänker så mycket på det. Men ibland får man tänka om och omdisponera sin tid. I dag hade jag tänkt ta det mycket lugnt med de fysiska aktiviteterna, bortsett från cykelturen till affären. Men så var det det där hallonlandet med den blommande kirskålen.

  Sist fick jag avbryta för att det började regna, men i dag sken solen och hallonen börjar mogna och blir omöjliga att plocka av, om jag inte gör något. Jag kände hur hjärnan motvilligt satte sig vid förhandlingsbordet och tänkte om. Det blev nya beslut om klädbyte, ett rejält arbetspass med röjarn, räfsan och skottkärran och därefter en ny sväng i duschen, innan jag fick tillstånd att ta lunch.

  Sen somnade jag gott till prinsessan Birgittas sommarprogram och väcktes av gäster, som ringde på klockan till boden. Har jag sagt det förut? Man skall ta sig en tupplur på maten, då händer det alltid nåt. Resten av dagen beslutade jag att ägna mest åt instrumentövning.

  Gårdagens stämma gav nya inpulser att återuppväcka den gamla dubbeldäckade insrumentlådan, så jag även får med mig klarinetten när jag far iväg. Har blåst liv i den i dag efter nära två års vila. Det känns som om jag håller på och väcker en massa gamla sovande kamrater i olika skrymslen.

  Lådan är nu städad och utrustad för olika behov med användbara småinstrument. Jag känner redan, att de senaste stämmorna har gjort gott både åt fingrarna och själen. Den kommande helgen är det stämma i Vendel. Jag har redan beslutat att åka dit.

Av Birger - 11 juli 2009 19:47

Vid Vira bruk var det spelmansstämma denna dag i strålande sol. Jag for dit utan att veta något annat än att det är en trevlig plats och att spelmansstämmor har en form, som är sig rätt lik från plats till plats. men man vet ju aldrig vilka som kommer och hur speltillfällena skall arta sig.

  Det blev i alla fall bra med övning av allspelslåtar, inmarsch till scenen och ett gediget allspel och därefter uppspelningar och buskspel. Det blev en lucka i det uppgjorda programmet, så jag passade på att dra "Tuppens visa" och en Fridolflåt på egen fiol. Sen träffade jag ett bekant ansikte i mängden av okända spelmän från stockholmstrakten. Vi har sett varandra och känt igen varandra i trettio år men aldrig träffats lite närmre. Nu blev vi efter en stund en tvåcylindrig motor i ett större gäng, som anslöt vartefter. Vi hann beta av en ansenlig repertoar innan hans buss gick och min mage ville ha något i sig.

  Borta vid kaffestugan satt då ett gäng riktiga dängare och spelade gamla jazzstandards med dragspel, klarinetter, tenorsax, gitarr och bas. Det svängde och lät riktigt bra, så det blev en riktig högtidsstund att bara sitta och lyssna. Nej, jag tog mig faktiskt en svängom ochså med en närvarande dam. Basisten var på sin första spelmansstämma och fattde ingenting. Han hade trott att det bara skulle vara fioler och så fick han vara med om det här. Så det blir nog fler stämmor. Sommaren när den är som bäst, sol, musik och glada människor i en vacker miljö.

Av Birger - 11 juli 2009 09:24

Vaknade strax efter sex med sol och klarblå himmel efter allt regn. Snabb frukost och sedan på cykeln ut en milrunda. Borta vid inägorna bortom masugen var det full aktivitet. Ett par tranor i skogskanten, ett rådjur med två kid, som hoppade omkring i det höga gräset och lite längre bort ett till, som gick över vägen och sen stannad och poserade bland hundlokan. Bättre start på dagen kan man väl inte önska sig en sommarmorgon.

Av Birger - 11 juli 2009 09:03

Morfar bor på ett smultronställe. "Nam nam" säger Tove och låter sig väl smaka.

Av Birger - 10 juli 2009 10:13

Så kom jag änteligen dit, i ur och skur men ändå. Trots att det var i Bingsjö jag fick upp öronen för follkmusiken 1971. så har jag aldrig varit där på sjäva stämman. Men nu fick det bära eller brista och jag kom iväg och fick en mycket minnsevärd upplevelse.

  Landade på campingen vid sextiden kvällen före, för att få vara med även om förstämman. Regnet gjorde att vi till stor del blev sittandes och spelades i förtältet till en husvagn, som sonens goda vänner välvilligt upplät för ändamålet. En ung dam, med det i folkloristiken välklingande namnet Carin, blev min spelpartner och satte verkligen mina fiolfingrar på prov. Dom mjuknade nog så småningom och lyckades åstadkomma en del, men jag känner att dom behöver värmas upp ofta för att få upp farten.

  Sent på kvällen tog jag en promenad och fann andra spelkamrater under tak på Pubens uteveranda. Ungdomarna drog till danslogen. Vid ettiden törnade jag in i min lilla bilskuff och försökte ordna det så bekvämt det gick. Små detaljer ändrade jag på under natten och somnade inte in riktigt förrän fram på småtimmarna, då det fortfarande spelades och tjoades en hel del på campingen.

  Själva stämmodagens förmiddag hann jag med ett trevligt spelpass med nya bekantskaper på nyss nämnda veranda. Regnet kom och gick. Sillunch och en ny spelstund i husvagnstältet och sedan åter till spelplatsen. Folk strömmade till trots allt, men det folklivet som brukar vara där på slotterängarna, blev det en bråkdel utav. Jag deltog i alla fall i det mäktiga allspelet vid inledningen och fick under kvällen tillfälle att spela med i flera grupper och träffade dessutom många gamla bekanta i myllret.

   Sent på kvällen stod jag och lyssnade på guldspelmännens framträdanden på Danielsgårdens tun, och mitt i natten hittade jag ett mycket trevligt gäng, med en karismatisk basist som huvudperson, som bjöd på en härlig blandning av Dan Andersson, gamla countrylåtar och svensk folkmusik. Det blev en riktig högtidsstund innan jag återvände till campen.

  Andra natten sov jag bättre, men vaknade till regnets smatter på biltaket. Jag såg genom takfönstren hur träden riste i blåsten och beslöt att göra frukost och packa mig iväg mot nya äventyr. Många sov fortfarande när jag rullade iväg. Som helhet fungerade det bra att campa i bilen, men vissa detaljer kom jag på som skall ändras till nästa resa.



Av Birger - 7 juli 2009 09:10

Man ser inte skogen för bara gräs 

Resumé av gårdagen:

Vaknade tidigt. Fint väder. Beslöt att åka till Vallentuna och hämta div. semesterutrustning och samtidigt få hälsa på barnbarnet med föräldrar en stund. Tog dom på sängen och Tove blev lite blyg. Hon har ju varit borta och fått så mycket nya intryck, så hon hade väl svårt at sortera in mig i persongalleriet igen.

  Åkte hem och gjorde klar de två stolarna, som väntade i verkstaden. Mellan limningarna hann jag baka matbröd och lyssna på Sommarprogrammet samt öva en del. Just nu är det en längre Taubeskröna som skall in i skallen och att memorera text har inte blivit lättare med åren. Har dock fått mycket trevlig feedback efter lördagens  spelning. Det tackar man speciellt för.

  En cykeltur till affären starx före stängningsdags. När jag kom hem insåg jag att jag borde ta itu med den blommande kirskålen i hallonlandet, som antagit en onaturligt vit färg. Rensade "skyltsidan" och tog sen några svängar med gräsklipparen på stora gräsmattan, så det ser något så när välvårdat ut när folk kommer. Två besök i boden i dag. Hallonlandet lär bli en följetong framöver, men nu skall jag hinna med något annat däremellan. Det får jag återkomma till.

  Morgonen är regnig och det ser inte lovande ut på prognoskartan, men det kanske ordnar sig. Meteorologerna kan ju också ha fel.

Skapa flashcards