Alla inlägg den 23 augusti 2009

Av Birger - 23 augusti 2009 20:04

Ja, det blev det helt oförhappandes, då jag hittade veckans konsert på TV2, med Stockholms filharmoniker vid Sjöhistoriska museet, makalösa Malena Ernman och dåren Dorsin, för att använda hans eget alliterationsrimmande. Snacka om simultanförmåga när man kan sjunga koloratursopran och få ögonlocken att fladdra i takt med koloraturen och sen se häpet vindögd ut, som om hon hade blivit utsatt för ett ofrivilligt spratt.

  Den här kombinationen av seriösa stycken och sådana, där man kan tillåta sig att skämtsamt rätta till underkläderna i takt med musiken är ett obetalbart bra sätt att locka ny publik till den klassiska musiken. Henrik Dorsins geniala inledning som självutnämnd dirigent satte tonen direkt. "Det var en Verdi inledning på konserten"! Sen kunde han lugnt kläcka ur sig att: "Ni skall inte vara taskiga mot mig i orkestern - för då skall jag stämma er!" Förhoppnings går denna konsert i repris ett antal gånger, så att fler får chnasen att se och höra den, både för musikens och humorns skull.

Av Birger - 23 augusti 2009 11:48

Vilade i går ut efter fredagens festande och förberedde mig för lördagkvällens, då dotten med bästis ordnade "60-årskalas" med släkt och vänner. Det blev en fest med många muntrationer, god mat, sång och dans. På bilden har Tove just sett sin mor rocka loss i en rockring och måste pröva hur det gick till. Jag bröt upp innan det var slut, då jag hade mina tidiga frukostgäster att tänka på till morgonen. Dom kör även på helgen för att bli klara i tid. Tidig morgon även i dag således samt brödbak, då det sinar i frysen. Sedan ostörd förmiddagssömn för ovanlighetens skull. Ämnar för övrigt ta det rätt lugnt i dag.

Ovido - Quiz & Flashcards