Alla inlägg den 25 augusti 2009

Av Birger - 25 augusti 2009 22:10

Steg upp i lite mer normal tid och hann med ett pass i verkstan innan det var dags att ställa i ordning frukost åt den nytillkomna killen. Det blev en givande pratstund dessutom. Mycket och oväntade saker kan döljas bakom fasaden hos dessa unga skogsjobbare. De sitter i sina bullriga maskiner i långa arbetspass, men lyssnar på talböcker under tiden i hörselskydden och hinner bli både allmänbildade och filosofer på kuppen.

  Har sedan fått gungstolen klar och börjat med en stor fönsterbåge, som fått understycket rötskadat. Där skall ersättas med nytt trä och det får ske bit för bit, med förhoppningen att jag inte knäcker rutan under tiden. En cykeltur ned till byn blev det, då jag måste ha tag i ett lim för utomhusbruk.

  I kväll körstart med Lohäradskören, där jag skall gästspela i tenorstämman på en Mendelssohnkonsert i september. Det gick rätt skapligt när jag väl fått höra styckena. På väg dit såg jag att skördearbetet har börjat på fälten runt kyrkan. Vi har haft tre dagar av sol och värme.

Av Birger - 25 augusti 2009 09:05

Gårdagen var sista dagen med frukost i svinottan, men jag hade sovit ostört i sex timmar, så det flöt på rätt bra ändå fram till halv tre, då den vanliga eftermiddagssvackan tog ut sin rätt. Arbeta periodvis i verkstaden med rottingsitsen, Jag fick blöta upp en bit i taget för att få ordnig på det hela.

  Kvällen ägnade jag åt ett biobesök i Norrtälje och såg "Sommaren med Göran", som var tämligen roande. Men vi var bara sex personer i salongen, så det blir ju inga jättelka skrattsalvor då. Dom hade i alla fall lyckats mejsla fram några roliga typer där och höll ett rappt tempo med en hel del situationskomik. Tre klappor.

Ovido - Quiz & Flashcards