Alla inlägg under augusti 2009

Av Birger - 18 augusti 2009 19:19

Tre dagar av typisk pensionärstillvaro med läsning, korsord och en del musikövande. Viserligen startar jag tidigt för att mina B & B-gäster skall ha tidig frukost, men sen har jag tagit det väldigt lugnt p.g.a skitväder och arbetsglapp i verkstan. Det kommer nytt i morgon och nya bokningar har ramlat in, så jag ser framtiden an med viss förtröstan.

  Läser just nu en gammal bok av tecknaren och författaren Sten Regnell. Jag fann den i en auktionslåda och fick genast nostalgikänslor. Vet att jag har haft den boken hemlånad från biblioteket i början av min konstnärsbana och blev väldigt inspirerad av hans sätt att teckna. Det blir jag nu också. Under tiden har regnet vräkt ned utanför och åskan har mullrat i tre timmar under eftermiddagen, så allt har varit urdraget. Nu har det lugnat sig lite, men radarbilden på SMHI ber besked att det lär hålla på en god stund under kvälle också innan det har dragit förbi. Tursamt hann jag en cykeltur till affären på förmiddagen men känner i kroppen att den skulle behövar röra på sig mer. Får ta några promenader genom huset och upp och ned för trappan som motion.

Av Birger - 17 augusti 2009 13:43

Den gamla sekretären är åter användbar. Sidorna hade bågnat, så att ryggstyckena hade åkt ur sina spår och allt svajade. Klaffen var i två delar och ramlade ur sitt läge och låset funkade inte. Det är nu uppsmort och går som det ska. Lådorna var så glappa, att dom bara satte sig på tvären. Man kunde nästan kasta in dom. Jag fick skarva på undertill och lägga in glidlister längs sidorna och sen har smålådorna fått nya knoppar, som pricken över iet.

Av Birger - 17 augusti 2009 07:16

Har just läst ut en mycket rolig bok, som jag också ägnade större delen av gårdagen åt. Den heter "Potensgivarna" av Karin Brunk Holmquist och handlar om ett par gamla ogifta systrar på landet, som får ett uppslag att tillverka och per postorder försälja ett potensgivande medel och vad detta sedan får för konsekvenser. Väldigt bra hopsnickrad historia med stor igenkänningsfaktor, om man bor på landet och känner till mentaliteten på lite isolerade orter.

  För övrigt väntar jag på knoppar, som skulle ha kommit med posten i fredags, för att kunna färdigställa sekretären. Inga fastare planer för dagen.

Av Birger - 15 augusti 2009 19:22

Min medverkan i detta program blev ganska kort, men jag hade en rolig stund tillsammans med trevliga människor på Stockholms säkert stojigaste plats. Vi var fyra inlejda statister som deltog i en lite halvfejkad frågesport, som läggs in som inslag mellan artistnumren och tydligen även hade någon sorts funktion för krysset. Jag engagerade mig inte närmare i detta, utan gick och intog gratis lunch tillsammans med damen som rönt samma öde, att slås ut eller räddades undan kvällens direktsändning. Beror på hur man ser det. 

  I artistfoajén, med bilder på många som framträtt på denna scen, stod ett gammalt piano, som jag inte kunde låta bli. Jag drog en låt där och kan därmed säga, att jag har spelat på Grönan. Jag valde sedan att se själva programmet på TV i kväll istället för att sitta kvar i oväsendet på Grönan. Den här veckan har konstigt nog bjudit på tre gratisevenemang på Djurgården under de bästa väderförhållanden. Det var bra inprickat.

TV
Av Birger - 15 augusti 2009 09:53

En kväll på Solliden bjuder på många scenerier. Här är yttreligare ett par bilder från gårkvällen. Tornet står på den plats jag skall besöka i dag, Gröna Lund.

Av Birger - 15 augusti 2009 00:06

Efter en tämligen händelselös dag här hemma fick jag ett mail kl 16.30, att vi som medverkat under Taubedagen på Skansen erbjöds fribiljetter till kvällens Rapsody in Rock på Soliden. Insläppet började kl.18.00 och konserten 19.30 Jag har åtta mil till stan och skulle just sätt mig att äta. Det blev en snabbplanering vad som behövde tagas med medan jag satte i mig lite mat. Kaffe på termos, ett par mackor, tjock tröja och regnställ samt kamera i ryggan, fodrade brallor och vinterjackan, så fick det bli och sen bilen till Söderhalls trafikplats, så det fanns lite bussar att välja på.

  Jag var på plats med tre kvart till godo, blev insläppt gratis och fann en bra sittplats där man hade rum att röra på benen. Det blev en rätt mäktig upplevelse med hyllning till Michael Jacksson, rullskridskoakrobatik och mycket drag i musiken. Den största upplevelsen både sångligt och visuellt är otvivelaktigt LaGaylia Frazier. Jag nöjde mig med första akten, som bara den var som en normallång konsert. Den andra kan jag se på TV senare, då Morgondagens företällning skall filmas för TV. Åter hemma strax efter klockan 23 nöjd med att ha fått uppleva detta live i den allt vackrare kvällen. Det hade varit hagelstorm på eftermiddagen, så dom hade tur med vädret.

Av Birger - 14 augusti 2009 07:14

Gårdagen kändes lång, då jag var uppe i svinottan och gjorde frukost åt mina B & B-gäster.

Mina tilltänkta extraslumrar på dagen blev också störda av telefon och annat. Men det var trevliga samlat, så det gjorde inget. Bl.a ringde dom från Baluba Television och ville ha min medverkan i ett lekfullt avsnitt av Sommarkrysset, så det hoppade jag på.

  Eftermiddagen ägnades åt födelsedagsuppvaktning hos kära vänner sedan ungdomsåren. Det var minst tolv år sedan vi sågs på det sättet och desto roligare att återses. Jag medförde gåvor från den egna trädgården, bigaråer, hallon och blommor. Flera gamla bekantingar dök också upp, så det kändes som en mycket väl använd eftermiddag.

  Kvällen ägnades åt en del övning, då åskan släckte datorn medan jag satt och skrev. Lyckligtvis hade det inte hänt något mer, utan den kom igång med viss tvekan i morse. Jag har vart uppe sedan halv fem i dag med och ställt i ordning frukost åt grabbarna. Men nu far dom hem över helgen, så det blir lite morgonfrist ett par dar.

Av Birger - 12 augusti 2009 18:48

Uppe tidigt och bakade matbröd, för alla eventualiteter. Eventualiteterna infann sig några timmar senare genom en rumsbeställning för två veckor av ett par utsoknes skogshuggare, som skall avverka skog i grannskapet. Det är bara att inställa sig på tidiga mornar, för dom vill sätta igång och jobba klockan sex och det är även en liten bit att köra till hygget.

  Dom kom på eftermiddagen och fann rummen beboeliga och vi fann genast samtalsämnen, då den ena var från Skinnskateberg, där jag varit på så många körstämmor. Den andre citerade Linné, när vi kom att tala om den vilda naturen häromkring. Han lär ha sagt: "Detta är inte en plats för människor att bo på", då han på sin Uppländska resa besökte orten. Det var ju inte så lätt att ta sig fram på den tiden, men ett Linnécitat var heller inte det första man hade väntat sig att höra, när det ramlar in ett par unga oljiga arbetskarlar.

  Sekretären är i det närmaste färdig. Det saknas små lådknoppar, som jag letat efter på nätet utan resultat. Jag fann dem istället i den näraliggande trävaruhandelns katalogsortiment. De skall komma senast fredag. Man skall inte gå över ån efter vatten.

Presentation

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards