Alla inlägg under oktober 2009

Av Birger - 9 oktober 2009 17:01

  

Under nattvakan, efter en del datastrul, läste jag ut Peo Österholms  fina lilla bok om Bingsjö, den svenska folkmusikens Mecca. Dit har under fyrtio år spelmän vallfärdat för att ta del av den tvåhundraåriga spelmanstraditionen i byn. Ni som inte varit där, men har något musikintresse, borde läsa boken ur ren allmänbildningssynpunkt. Ni som har varit där eller skall dit bör läsa boken för att få en mer fullödig upplevelse. För mig personligen var det just där jag 1972 fick upp öronen för folkmusiken, vilket förändrade mitt liv. Men det tog 37 år innan jag besökte själva spelmansstämman. Det kan jag ju ångra, men vad lönar det? Jag är innerligt glad att jag tog mig dit den här sommaren och jag tror säkert att jag kommer att fara dit igen.

  Den här dagen har jag varit helt ur fas med mina tider, men lite har ändå blivit gjort i verkstaden. Och datastrulet har jag i alla fall delvis fått bukt med, så jag hoppas den kommande natten skall bli lugnare. Nu är det dags för "fredagsmys" i all enkelhet.

Av Birger - 8 oktober 2009 15:57

 Det gäller att sätta sig på rätt plats när man kommer in i studion, om man vill vara huvudpersonen i programmet. Det var ingen sminkös som hade varit framme med pudervippan heller, så flinten blänker så fint. Det ser ut som en sån där halvfigur, som man sköt på i lumpen. Samtidigt i en annan kanal dök den här gamle mannen upp i "Oskyldigt dömd" och fick se mer än han ville se just då.


  

Av Birger - 8 oktober 2009 11:19

   Fanerlagning på gång


Två jobb pågår i verkstaden, en ytreparation av en lackad bordsskiva och ett fanerjobb, där bitar fallit bort och måste ersättas. Här får man göra speciella spännklotsar efter just den här formen, så det är mycket pyssel för dom där småbitarna. Gårdagen ägnades mycket åt detta och det blir en fortsättning i eftermiddag. Sen blir det ytbehandling av skivan på det bordet också. Men denna dagen har hittills ägnats åt bakning och städning. Matbröd för veckan och äppelkaka till väntade gäster. Körövning i går kväll och så även i kväll.


Av Birger - 6 oktober 2009 19:57

  Oktoberlandskap i dimma, artificiell akvarell


Vaknade tämligen utsövd och hade som enda förutbestämd aktivitet, att något skulle bli uträttat i verkstaden, där två objekt väntar på att bli åtgärdade. Så har det också blivit, men då är det ju så, att det blir väntetider medan limningar sitter i spänn och då får man göra annat. En del datapyssel har det blivit men också tvättade fönster i bottenvåningen, helt oplanerat, bara för att andan föll på och vädret lämpade sig. Veckostädningen är också påbörjad, då det lär komma gäster i slutet av veckan. Fiolen har fått en duvning, körstämmor har lyssnats till och övats via mp3-filer i mejl-boxen. En tur till affären per cykel gav lite extra frisk luft och sen har jag plockat ihop trähantverksalster för en kommande hantverksdag, som jag fått erbjudande att ställa ut på. Det brukar inte bli någon stor kommers, men det kan vara bra att synas så också.

Av Birger - 5 oktober 2009 18:21

  

Friplåtar till "Babel" via förnämliga "Teaterlistan.se" finns att få många fredagar framöver. I dag var sista måndagsinspelningen och då var jag där som publik. Klas Östergren berättade trevligt om sin nya bok om åttiotalet och sedan blev det paneldiskussion om hur de "finkulturella" ser på "vanliga människors" kultur. Johan Akelius, Åsa Linderborg och Peter Settman försökte fomulera sig omkring detta ämne och den som lyckades bäst var faktiskt den "folklige" Peter Settman, som omgående blev erbjuden att skriva kulrurartiklar på Åsas kultursida i Aftonbladet. En givande utflykt mitt på blanka måndagseftermiddagen.

  Lustigt nog så sänds det här programmet samtidigt som "Oskyldigt dömd" på onsdag och jag lär synas på båda ställena. Själv sjunger jag kör då, så det blir att banda eller se repriser. Sen har jag fått klart för mig, att jag harde fel om vernissagescenerna i "Mannen under trappan". Tydligen har jag somnat till mitt under något avsnitt, ty mig har det gått förbi. Nu blir det till att titta på SVT-Play igen.

   Under bussresorna läser jag en antologi med stockholmsskildringar, för att komma in i stadsatmosfären i förväg. Hinner med ett par noveller per resa. Dagens promenad gick från Tekniska högskolan till TV-huset och delvis tillbaka. Härligt höstväder och mycket vackert på en del ställen efter vägen hem.

TV
Av Birger - 4 oktober 2009 23:33

  

Jag ägnade förmiddagen åt lite exprimenterande med mina bilder. Det gav vissa impulser, som kanske ger resultat framöver. Vi får se. Ingen vet hur framtiden ser ut. En snabb cykeltur till affären blev det också för att bunkra upp några saker. 

  På eftermiddagen kändes det angeläget att spela fiollåtar, medan regnet skvalade utanför och kvällen har ägnats åt sista delen av "Mannen under trappan". Det ver en ruskig historia och Jonas Karlsson visade ännu en gång prov på stort skådespeleri. Men scenerierna från konstvernissagen, som jag var med och staterade i, har tydligen klippts bort i sin helhet. Dom fick väl helt enkelt inte plats i historien. Där fanns bara några exteriörbilder från stället på Lidingö, där vi spelade in. Det var väl ungefär 20 pers som jobbade med detta en halv dag, så det verkar lite dåligt planerat. I morgon ämnar jag vara publik när Babel spelas in i TV-huset.

Av Birger - 3 oktober 2009 15:18

Eftermiddagen i går blev kortare än jag tänkt i trädgården. Jag hade lovat att vara barnvakt över natten och behövde följa med och hämta på dagis, så fröknarna känner igen mig, om jag skall hämta själv någon gång. Det var en liten busunge som kom springande, när hon såg mamma och sen lyste okynnet i ögonen hela vägen hem. Full av energi knallade hon på från parkeringen konkande på sin stora cykelhjälm. Sen blev det mat och ny energi till lek och sagostund. När en bok var klar så sa hon: "Mera!" och sprang och bytte bok i lådan. När det var sovdags fick jag natta och förklara att jag skulle sova där sen. Då la hon sig direkt till rätta och somnade utan ett pip.

  Jag hade en lugn kväll med lite fiolövning, "Dobidoo" och "Skavland". Han är verkligen proffs på det han gör. Det blir en oerhört givande timme med vitt skiftande ämnen ihopmixade till en helhet. Nu fick jag också se ett filmklipp, som tydligen miljoner tittare sett före mig, med lejonet som återsåg sina gamla hussar och gav dom ett riktigt varmt mottagande. En fantastisk filmsnutt om samspelat mellan djur och människor.

  Tove vaknade ungefär samtidigt med mig i morse och låg och lekte i sängen tills jag tog på mig glasögonen. Då satte hon fart på sin speldosa och signalerade att det var morgon. Vi gick ned och satte oss i soffan med respektive nappflaska och temugg och hann avverka några sagoböcker innan föräldrarna vaknade. En riktig mysestund.

  På hemväg ett kort besök hos sonen, sedan hem till trädgårdsarbete. Jag hann precis klippa ned de höga skotten i hallonhäcken innan det började regna. Rensningen av torrstammar får bli en annan dag men nu ser den i alla fall vettig ut och den skymmer inte längre utsikten för grannarna. Nu är det bara att elda i spisar och kaminer, så det blir varmt inomhus till kvällen.

    

Av Birger - 2 oktober 2009 09:28

  

Nu klarnar luften, nätterna blir kalla och vi ser fram mot färgsprak i naturen. Morgonsysslorna börjar med att sätta eld i spisen för att få upp temperaturen inomhus. Sen går jag ut i verkstaden och påbörjar dagens renoveringsjobb, två olika bord med diverse skavanker i lack och faner. Jag får göra en del grundjobb på båda innan jag lackar, för sen kan jag inte fortsätta därute. När lacken torkar kan jag i stället ägna mig åt musiken här inne. Det får även bli någon utflykt under dagen, då vädret ser ut att bli fint. Till kvällen skall jag få träffa lilla Tove och höra vilka nya ord hon har lärt sig sedan sist. Sen är det veckoslut igen.

Ovido - Quiz & Flashcards