Direktlänk till inlägg 13 november 2009

Tre flugor på smällen

Av Birger - 13 november 2009 22:38

Jag hade tänkt hinna med två evenemang under Stockholmsresan, men det blev tre. Först Babelinspelning TV-huset, där jag satt som publik. Vi var väl 20% gubbar och resten damer i övre medelåldern, det kulturbärande skiktet, som lyssnade. Det som avhandlades var Lars Noréns 7:3 projekt och dess efterverkningar. Det var hörvärt och sänds på onsdag kväll i SVT1.

  Det hela var klart tidigare än jag beräknat och jag insåg, att jag hade fyra timmar på mig till kvällens teaterföreställning. För att slå ihjäl dem tog jag mig per buss till Hötorget och hann precis få en biljett till Helena Bergströms film "Så olika".  Den skall naturligtvis helst ses tillsammans med någon kär vän, men när någon sådan för tilfället inte fanns tillgänglig fick det bli som det blev. Jag var ju lite nyfiken på om min medverkan skulle synas och där fanns ett sekundklipp på fullmäktigeledamöterna i stadshuset, där jag faktiskt syntes fullt tydligt men lite suddig, som en typisk politiker således.

  För övrigt hade jag mycket nöje av filmen och tycker Helena B har ett bra flyt i bildspråket och ofta roliga klipp med oväntade övergångar. Just det slogs jag av också i hennes första film. Sen vet jag ju inte hur mycket hon själv ansvarar för klippningen, men att döma av hur mycket hon lade sig i allting under inspelningen, så skulle det förvåna om hon inte har hållit i saxen också.

  Sen hade jag en timme över som räckte till en att promenera till Brunnsgatan 4 och på vägen inmundiga lite snabbmat. I den mysiga och familjära foajén hann jag få en kopp kaffe och en trevlig pratstund med obekanta människor. Teaterlistan är en bra öppning för samtal. Endera är den man tilltalar också med på listan och då kan vi förenas om dess förträfflighet och utbyta erfarenheter av tidigare föreställningar. Eller så känner vederbörande inte till listan och blir genast intresserade. Vem vill inte gå för halva priset? 

   Hela dagens äventyr gick på 300 kr tack vare Teaterlistan.se. och jag var åter hemma 21.30 efter en rejäl promenad till bilen långt bort på Valhallavägen och sedan en timmas bilfärd hem. Så jag har även dra igenom morgondagens lilla nyckelharpprogram en gång. Det är Vallonbruksföreningen som vill ha en liten musikalisk inramning till sitt möte, så det får bli några gamla låtar från olika uppländska bruk. Det var ju där nyckelharpstraditionen levde kvar.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Skapa flashcards