Direktlänk till inlägg 18 november 2009

Det högre ståndet

Av Birger - 18 november 2009 10:11

Hade svårt att somna i går kväll, då jag tagit mig en sen midddagslur, så det blev läsning till sena timmen, Sven Schollanders memoarer "Visan, lutan och jag". Jag har ännu bara kommit till barn- och ungdomsåren, men det är en fantastisk tidsbild av det sena 1800-talets högreståndsliv. Fadern hade en proffessur med tillhörande lägenhet vid Konstakademien och det är i den sfären det hela utspelar sig. Med ålderdomlig språkdräkt skildras t.ex julfirandet på ett sätt som kunde ha varit förebild för Bergmans "Fanny och Alexander".

  Som ett smakprov kan jag citera hans skildring av männens respektive kvinnornas sammakomst vid vårsupén: "Den imponerande kretsen av fruntimber, sittande kring det runda salongsbodet, var värd att se. De vida klädningarna pöste långt ut över stolsidorna och blandade sig med närmaste grannens till en mångskiftande ring av underdelar, ur vilka getingsnörda och djupt exponerade, i toppen ofta kanonlockprydda överdelar sköto upp.

  Herrana samlades kring punch- och toddybordet i kanslirummet, varifrån snart skallade skrattsalvor vittnande om att de roliga historierna, säkerligen föga lämpade för damernas öron, voro i full gång.

  Fruarna vid sina thekoppar bildade snart den sedvanliga skvallerkonseljen, där allt inom räckhåll dryftades, kalfatrades och dissekerade så, som väl ännu idag sker och som väl kommer att ske, så länge rörliga kvinnotungor finnas."  Det är kul med gamla böcker.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Ovido - Quiz & Flashcards