Direktlänk till inlägg 7 januari 2010

Omladdning

Av Birger - 7 januari 2010 17:56

 De två julkonserterna är avverkade. Även till gårkvällens kom det folk, trots kylan. De fick bland annat lyssna till Lohärads ungdomskörs välljudande stämmor. Dom bara står där och ser glada ut, utan störande papper i händerna, och sjunger så man blir berörd. Där har vi äldre körsångare mycket att lära, även om det är svårare att få texter att sätta sig i skallen nu än förr. 

  Kölden har avtagit och är nu bara en tredjedel från nollstrecket mot i förrgårnatt, men nu kommer det mer snö istället att ta hand om.

  Jag har ägnat dagen åt att ladda om mina musikmappar. Julnoterna har åkt in i pärmen igen och jag har plockat fram det jag har av Olle Adolphsson. Till i mars skall jag fila på en del av hans visor lite extra, då jag skall göra ett program "I Olle Adolphssons sällskap". Det kan både syfta på visor och visdiktare i hans sällskap och på det faktum, att jag har haft hans visor som sällskap i femtio år.    

  Den första av hans visor jag sjöng inför publik var "Mitt eget land", som han skrev tillsammans med Beppe Wolgers. Det var på en lördagsunderhållning på Sunnerdahls internatskola, där fick mycket erfarenhet av att skapa egna program. Det var nog 1961, tror jag. Nu ser jag fram mot att få färska upp en del som inte varit aktuellt på ett tag.

 
 
Ingen bild

Rolf

7 januari 2010 23:40

Blev lite nyfiken på begreppet Sunnerdahlska och eftersom jag varit kollega med Charles Kassman som skrivit en bok i ämnet om Kristallen vid Vita bergen och även varit aktiv i Sofia SPF som håller till på Borgmästargatan så bifogar jag här en länk till Charles bok, om du har intresse:
http://www.angelfire.com/sd2/sodermalm/kristallen/kristallen.htm

 
Ingen bild

Birger

8 januari 2010 11:07

Tackar för den länken. Det är samma Magna Sunnerdahl det handlar om. I slutet av kapitlet nämns helt kort, att hon "donerade pengar till sina hemskolor." Nu fanns det bara en skola, men tanken var, att det skulle byggas flera skolor under det gemensamma namnet "Sunnerdahls hemskolor på landet", där "välartade barn ur svåra omständigheter" skulle få ett hem och mångsidig undervisning under några år.
Det blev som sagt bara en och den döptes senare om till "Sunnerdahls Praktiska Ungdomsskola, SPU". Intagningskriterierna ändrades också, så att det helt enkelt var en yrkesskola av internattyp, där jag gick fyra år och utbildade mig till möbelsnickare. Övriga utbildningar var då mekaniker och jordbruk för pojkar och hushåll- och barnsköterskeutbildning för flickor.
Eleverna bodde på åtta elevhem med egen hemföreståndarinna, som ansvarade för maten och hushållet. Eleverna fich vid sidan av yrkesutbildningen sköta alla "hemsysslor" som städning, diskhantering, äppelskörd och dylikt under föreståndarinnnans regemente.
Denna skola vore värd en roman. Många par etablerades där och en del ses fortfarande på "gamla elevers dag" under
Kristi himmelsfärdshelgen. Och så var det en plantskola för dem som var intresserade att uppträda med musik och annan underhållning, då vi fick se till att det hände något när vi var kvar under helgerna. Hemresor företogs en gång i månaden.
Numera heter skolan Säbyholmsskolan och har undervisning i trädgårdsskötsel och hund- häst- och husdjursskötsel. Det finns mycket att läsa om man googlar på Säbyholm.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Presentation

Arkiv

Fråga mig

1 besvarad fråga

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards