Alla inlägg den 2 april 2008

Av Birger - 2 april 2008 21:21

Om någon hade beställt hem ett lass jord i mitt namn, som jag inte ville ha, då skulle jag säga så här till chauffören: "Med jord är du kommen - med jord skall du åter fara!"

Av Birger - 2 april 2008 16:31

En långpromenad genom gammelskogen fick avsluta dagens utevistelse. Koltrasten och bofinken har börjat träna vårsånger och hackspettarna håller igång. Jag hittade en fin smedja, där marken var full av urätna kottar och en satt kvar i städet. Annars var det påfallande tyst ännu.

Av Birger - 2 april 2008 14:01

Sa jag att jag hade dålig koll? I går kväll upptäckte jag att mitt pass var utgånget sedan rätt länge. Jag levde i godan tro, att jag förnyade det före förra resan och att det ännu var giltigt. På polismyndigheten i Norrtälje kunde dom inte göra något åt detta före fredag, då vi åker tidigt på morgonen.

  Dom hänvisade till Arlanda, där man kan få provisoriskt pass för bara den här resan till en kostnad av ca 1000 kr. Som hittat för mig som ändå har knaper reskassa. När jag ringde och kollade läget tyckte damen där, att jag skulle kolla med bussbolaget först om det var nödvändigt, för det är inga poliskontroller av pass inom Schengenområdet. Så pass fritt är det alltså.

  På bussbolaget vill man ju ha ryggen fri och överlåter åt mig, att på egen risk åka utan giltigt pass. Dom har tydligen haft besvär vid resor till öststaterna men trodde risken var liten i Frankrike. Så det är bara att välja. jag har morgondagen på mig. Ett råd: Kolla era pass i tid, så får sinnet mera frid.

  Veden har i alla fall blivit färdigkapad nu, så är bara klyvningen kvar tills jag kommer hem.

Ovido - Quiz & Flashcards