Alla inlägg under december 2009

Av Birger - 30 december 2009 15:19

 Det blev en tödag och plåttakets snötäcke började så sakteliga glida över kanten, sen frös det till. Så det är lite mörkt i rummen nu, men man får beundra snöns hållbarhet, för det måste ju väga en del det där. Man bör väl inte gå inunder, för man vet ju aldrig när det bär iväg. Jag påminner mig barndomens kyrkmodell, som togs fram till julen och täcktes med ett lager utvecklad bomull.

  Minus fem grader är det ute och jag har ägnat mig åt brödbak, sillinläggning och en del plock för att minska tidningshögarna och få lite ordning bland de olika noterna. Det skall göras lite fint till nyårsafton också, så var det tänkt.

Av Birger - 29 december 2009 22:54

Vaknade halv sex efter hel nattsömn och startade dagen med eldning och sockerkaksbak. Hann sedan ett pass vid datorn innan det ljusnat och jag kunde ut och snöröja. Gårdagens töväder hade skapat en skorpa på snötäcket och det hade därtill kommit en del nytt under natten, men slungan fixade det bra. En nödvändig tur till Rimbo fick det bli innan förmiddagen var till ända och jag kunde ta mig en vilostund.

  Eftermiddagen har ägnats åt forskning och sen bar det av till Frötuna för körövning inför ett kommande julprogram ute vid Räfsnäs. En hel del nytt nöttes det på och en del gammalt färskades upp, men mycket fick förbli oövat, då det inte hanns med. Det får bli hemövning och helskärpning när det hela går av stapeln. En ny idé var, att vi skulle framföra Praetorius gamla arrangemang av "Det är en ros utsprungen" på kvartett. Då tre av oss hade sjungit den förut, satte vi den direkt. Sådant taggar.

  Läser i ortstidningen att Restaurangbyggnaden i Älmsta på Väddö brunnit ned i helgen, eventuellt påtänd av någon illvilling. Ännu en dyster förändring av den gamla tätortsbebyggelsen. Undrar hur många av de yngre som vet, att denna byggnad på femtiotalet fungerade som buss- och droskstation. Nu är den borta. Den stora ICA-butiken intill klarade sig med nöd och näppe.

  En annan brand någon dag innan ödelade Vilhelm Mobergs skrivarstuga i Tomta. Där var det andra kulturhistoriska värden som gick upp i rök. Det var där han satt och skrev stora delar av sitt utvandrarepos och mycket material fanns bevarat där. Trolig orsak, ett glömt stearinljus.

Av Birger - 28 december 2009 15:28

  

För egen del var det tolv år sedan jag flög, av olika anledningar. Nu skulle det firas jul i Umeå detta året med barn och barnbarn och dess övriga släkt och då var det flyget som gällde. Med tanke på det snöoväder som drog in över Norrlands kusttrakter under helgen, så var det säkerligen ett klokt beslut och ett äventyr i sig. Den som tycktes ta det hela lugnast var lilla Tove, som vid det här laget är en van flygresenär och rörde sig hemtamt i de olika vänthallarna och inte sade pip under själva flygresan. Hon var mest bekymrad över att det var andra barn som var ledsna. Vi hade ju fått vänta fyrtio minuter extra p.g.a allt handbagage med julklappar som skulle med.

  Helgen har sedan förflutit med god familjesamvaro på "Pensionat Paradiset", med god julmat, tomtebesök, julklappar med verser, sällskapsspel, läsning och litet promenerande för att hålla magen igång. Men snömängden och kylan gjorde att vi blev mest inomhus. Själv hann jag plöja igenom en släktkrönika och få nya inblickar i vad den ena släktgrenen har sysslat med. Där blir att, om inte forska så, läsa vidare, då där fanns ett helt författarskap att stifta bekantskap med.  

  När hemfärden skulle anträdas i morse, hade det kommit en dryg halvmeter snö under helgen och termometern stod på - 7 grader. Vid landningen på Arlanda var det blidväder och låga moln och inte alls lika vackert. Men jag tyckte mig under nedstigningen skymta Väddö i en lucka i molntäcket. Kanalen gick som ett streck genom landskapet, så det kan knappt ha varit något annat.


     

Full aktivitet på plattan, där SAS får vingarna avisade inför start, medan vi väntar på vårt norska plan.


Solen sken ovan molnen, som såg ut som ett snölandskap.  

Av Birger - 22 december 2009 12:56

   Det blev en call back efter senaste provfilmningen, så jag fick sätta mig på bussen till stan även denna dag och träffa lite nya männsikor. Strålande vinterväder med minus femton grader och snö på alla trän gjorde landskapet vackert, så det var som en trevlig utflykt. Resultatet får jag väl reda på i morgon, men det var i alla fall ett steg på vägen.

Av Birger - 21 december 2009 11:15

   Nattens ymniga snöfall har skapat nya intressanta former i min trädgård.


Nu har jag vart ute och gjort en storröjning med snöslungan, så den skall orka med, om det kommer mera snö i julhelgen. En oerhörd tillfredställelse när den brummade igång och sen jobbar sig genom det 20 cm tjocka snölagret och plogvallarna i grindhålen inte minst.


Av Birger - 20 december 2009 16:59

Sonen kom och lyckades med lite mekande, lite telefonsupport och ett antal svordomar få fart på min strejkande snöslunga, lagom till snön kom och bäddade in hela tomten i ett mjukt, fluffigt snötäcke.

  Två dygn har passerat med omväxlande släktforskning, ätande, promenerande och samspel på två fioler. Den gemensamma repertoaren växer väldigt snabbt, i förhållande till den tid som gott sedan han satte igång. Men en anledning är hjärnans fantastiska förmåga att lagra tidiga minnen. Låtarna finns redan i skallen, det är bara att sätta fingrarna på dom. Det är ju inte så bara i och för sig men till mycket stor hjälp.

  En gammal skeppare som jag intervjuade på sjuttiotalet sa så här om musiken i hans ungdom. Då spelade väldigt många sjömän en- eller tvåradigt dragspel, som dom fått tag i utomlands under sina färder. "Jo då, kunde man sjunga så kunde man väl spela. Men man måste kunna låten först se, innan man kunde spela'n." Svårare är det inte. sen är det bara att öva tills det låter bra.

Av Birger - 20 december 2009 14:07

   Jag tänker nu inte på bibeln, som man ju kan tolka lite hur man vill, utan de andra handskrivna böcker som funnits i kyrkans hägn, där präster med olika handstil har plitat ned födslar och dödslar och andra viktiga fakta. En del är verkligen inte lättlästa. Plötsligt hittade jag en nyinflyttad "Leg. Dr", som hade gjort en av pigorna på Stora Sundby med barn. Äntligen någon som kom sig upp lite, tänkte jag, som först tolkade det där som, att han var en leg. läkare. En sådan ungkarl kunde väl också ha fallit för någon vacker piga vid ett besök på slottet. Men när jag sen skulle återfinna dem i en senare husförhörslängd, hade han förvandlats till tegelslagare. Den första noteringen betydde i själva verket "Tegelslagardräng", fast bokstäverna var svårtydda. Så var det med den uppkomsten och han blev sedan en i raden av torpare i min morfars släkt bakåt i tiden.


Av Birger - 17 december 2009 12:28

Vaknade i vargtimmen och hade en klar bild i huvudet av en sida i "Vigselboken", där jag hittat noteringen "Spelman" efter ett namn. Det är ju det jag letar efter, var morfar fick sin musikalitet ifrån. Bilden var så tydlig, att jag måste gå upp och kolla om noteringen fanns på den sidan jag hade uppe innan jag stängde ned i går kväll. Jag hittade ju tre nya namn där, men inte fanns det någon spelmansnotering. Möjligen finns den någonstans, men jag har alltså inte hittat den än. Det var rent önsketänkande i drömmen. Men morfars morbror Axel var i alla fall möbelsnickare, så där finns det ett samband bakåt. Honom skall jag spana lite extra efter nu, för jag har bara namnet och en bild. Kanske något mer finns noterat.

  Morgonen har annars gått till eldning och brödbak och lite pyssel med hemsidan, som behöver uppdateras regelbundet. Det är minus sju grader ute men har inte kommit någon mer snö, vilket är perfekt för min del, då snöslungan fortfarande strejkar. Mitt mekande hade ingen effekt. Det var också rent önsketänkande.

Skapa flashcards