Alla inlägg under maj 2009

Av Birger - 31 maj 2009 20:07

Gjorde snabbvisit på auktion i Skebo på pingstaftonens förmiddag och gjorde ett par bra inrop, men for hem till lunch och för att ta emot lilla Tove, som skall vara hos mig hela helgen. Sen kom även hennes morbror brummandes på sin hoj, så vi blev tre till kvällen. Värmen har nått högsommartemperaturer både i går och i dag, så man har fått tänka sig för.

  Promenaden till affären blev på tidig förmiddag med Tove i vagnen. Fick köpa en vattenflaska, så vi hade att dricka på hemvägen. Sen har vi mest varit inne i svala huset med olika sysslor fram till kvällen. Då tog vi vår första riktiga skogspromenad, där Tove gick själv hela rundan, ca 200 m på skogsstig och lika långt på grusvägen. Hon verkar väldigt obekymrad av oländigheter som höga grässtrån och kvistar som är i vägen.

  En ny upptäckt var de lena granskotten på en liten gran alldeles brevid stigen. Dom stod hon länge och kände på. Sen blev myggen irriterande, så vi drog upp kapuchongen. Inte ett pip om hon kom några meter efter, för att jag ville ta bilder. Hon kom lugnt knallande efter och tog med sig några tallkottar på vägen. Sen satt vi och kopplade av i gungan efteråt, innan det var dags för nattfösaren. Att ha besök av ett sådant här litet energiknippe är en stor lycka och fyller ens tid fullständigt. Nu sover hon, utmattad av dagens arbete.

Av Birger - 29 maj 2009 18:25

Vaknade efter sju timmars obruten sömn. När hände det sist? Rullgardinen upp, solen in, fänstret upp, fågelsången in, frukostte med morgontidning. verkstaden stod först på programmet. Lade sista handen vid två stolar, som kom hit sönderslagna men nu åter går att ta i bruk. Borden som väntade på sista lagret lack fick vänta till eftermiddagen, för att jag skulle kunna vistas i verkstaden en stund till.

  Nästa objekt blev därför fiolen jag köpte på auktion senast. Nu fick den nya strängar, ny stränghållarsena och finstämmare monterade. Efter diverse småjusteringar var det dags för provspelning och vad den lät! Jag blir nog tvungen att gå till en violinatelje och få den där värderad, för det var ingen dålig fiol. Fantastiskt att få nytt liv i den.

  Efter lunch vidtog byte av lås i ett par dörrar för projekt B & B. Sen fick store gräsmattan en omgång och jag min motionsrunda. Tog också fram kantklipparen och mejade ned alla brännässlor inför Toves väntade besök. Hon rör sig så snabbt nu, så det är bättre att röja i förväg än stå där sen med en unge som har brännt sig. Jag vet hur det känns, för det är mycket nässlor kring komposten, där jag sållat fin matjord till blomplanteringen.

  I kväll blir det hemmakväll efter två kvällar i Stockholm. Statistföreningens grillfest i går regnade bort, men vi umgicks ändå med samtal och lite musik och provisorisk matberedning. Jag fick också tillfälle att göra lite reklam för mitt B & B-projekt och sjunga ett par visor. Nu har vinden mojnat och det är en riktig sommarkväll. Mina planterade blommor lyser upp trädgården och jag har satt upp namnskylten vid grinden. Ett par nya jobb har också ramlat in under dagen. Bit för bit ordnar det sig.

Av Birger - 27 maj 2009 23:16

Upp tidigt och slog ihop en sockerkaka ionför stundande besök. Var ut en sväng i verkstaden och limmade faner och en sväng till affären. Sen kom Tove med fader Daniel och jag fick hjälp att flytta omkring möbler till nya platser, så nu börjar det bli ordning på det hela. Vi hann både provsmaka sockerkakan och luncha innan de for och jag fortsatte med att hänga upp konst på väggarna i de nyinredda rummen.

  Sen for jag in till Stockholm och teatern Brunnsgatan 4 och såg en myket underhållande föreställning, som kristina Lugn skrivit manuset till. Hon är en ordvrängare av guds nåde. Det var förresten en upplevelse bara att komma in i den ombonade foajén. Lugn hemresa med buss och bil. Vinden har mojnat och allt är lugnt.


Av Birger - 26 maj 2009 17:54

Sommaren kom i går och den höll i sig även i dag. Mycket har blivit gjort av storstädning både inne och ute och i dag blev jag trädgårdsmästare och planterade nytt i alla tillgängliga rabatter och krukor. Det skall lysa upp då sommarens gäster nalkas. Projekt B & B börjar ta form och jag är nöjd med mitt arbete. En del jobb i verkstaden har jag också hunnit med, då det trillat in mer reparationsjobb. I kväll blir det körråd för att planera höstens repertoar. Jag känner mig för tillfället tom på idéer, då den senaste tiden upptagits av annat. Men blir man några som spånar, så kan idéer dyka upp då man assosierar till något.

Av Birger - 24 maj 2009 10:40

I går bevistade jag Taubefestivalen på Rådmansö och det blev en heldag med Taubes melodier och texter framförda på mångahanda sätt. Första passet behandlade mer okända Taubevisor, som Kjell Åhlander berättade om och som framfördes av de alternerande vissångarna Olle Sewerin och Lennart Brynielsson, som båda ses på bilderna ovan, Olle indansande som Rönnerdahl i Sjösala vals vid eftermiddagens körkonsert i kyrkan och Lennart i lyssnande pose på förmiddagen. Genom deras framförande blev de här mer okända visorna nya trevliga bekantskaper.

  Sen följde en timma med tonvikt på Taubes melodier, suveränt framförda av Ann-Marie Henning på piano och flöjt och Magnus Marcks på kontrabas.

  Efter lunchpaus blev det sen allsång med spelmansackompanjemang i kyrkan under kyrkoherden Anders Skagerströms ledning och därefter körkonsert med "Våra skärgårdars kör", som består av sångare från Roslagen, Kökar och Åbolands skärgård. Ett rikt och omväxlande program som inte bara gav underhållning för stunden utan finns kvar i hjärnan en god tid framöver. För mig personligen var det en lisa för själen att bara finnas där under dagen.

Av Birger - 17 maj 2009 07:50

Så var den över den jättelika TV-showen, som antagit sådana enorma proportioner att den snart inte är hanterbar längre. Man tycker nästan synd om det landet som tar hem segern och får uppgiften att arrangera nästa års jippo.

  Nu blev det Norge och dom är värda alla gratulationer till själva segern. När Norge vinner, då gör dom det med egen norsk folkton, vilket Sverige alltid har haft väldigt svårt för. Flera andra länder, som vågat satsa på det egna landets musiktradition, har också placerat sig före Sverige i resultatlistan i år.

  Malena Ernman gjorde dock ett fantastiskt framträdande och har istället vunnit svenska folkets hjärta och en ny stor publik till operascenen, vilket inte är det sämsta. Och en 21-plats bland 40 tävlande länder är ju en plats i mitten av startfältet, så vi skall inte vara ledsna för det.

  Men svenska låtskrivare har en benägenhet att göra versmelodierna alltför anonyma och lägga dem i ett alltför lågt register, för att de skall komma till sin rätt, i den mån det alls är några melodier att tala om. Sen lyfter det i refrängen, men det räcker alltså inte. Det är inte första gången och i går kväll förmådde inte heller ljudteknikerna ge det låga partiet den uppbackning som behövdes. Där fanns tydliga hack i ljudnivån, som om någon satt och rattade lite på måfå vid mixerbordet.

   Segerjublet lär bli enormt på Karl-Johan i dag, då Norge firar sin nationaldag med detta i bagaget. Det är bara att glädjas med garnnlandet och även med det andra nordiska landet Island, som knep andra platsen med sin fina ballad. Där fanns det också melodi hela vägen.

Av Birger - 16 maj 2009 10:20

Två bilder som visar Stockholm i mycket olika skeden. Den övre är en detalj ur en stor målning, som finns i Stadshusets inre. Man ser Riddarholmen från Slussen. Det kanske är tidigt 1800-tal. Den undre bilden är tagen från stadshuset mot Centralen, där en febril byggaktivitet pågår.

   Torsdagen innebar ett besök i Stockholms stadshus, där vi var tjugo statister som agerade Stockholms kommunfullmäktige i Helena Bergströms kommande film "Så olika". Vi passade på att besluta, att återinföra spårvagnarna i mittremsan på Sveavägen och Karlavägen. Det var roligt att se rådssalen från insidan med dess enorma takhöjd och målningar i taket. Nya trevliga bekantskaper på köpet. På kvällen körövning på hemmaplan.

  Fredagen innebar jobb hemma på vedbacken och diverse förberedelser för B & B. TV-kvällen sappade jag mig igenom, då den inte bjöd på några större sensationer. Sista avsnittet av "Så ska det låta" kändes mer flåshurtigt än kul, så jag växlade mellan det och dokumentären om fotografen Lennart af Petersen. Satt ändå uppe till alltför sent, då vi fastnade i en kriminalhistoria, som blev oändligt lång med alla reklamavbrott.

  I dag blir det fortsatt jobb på vedbacken. Det har slutat blåsa och känns skönt ute. Och i kväll skall jag följa maratonschlagern till slut och heja fram Malena till seger. Det vore hon värd.

Av Birger - 11 maj 2009 06:23

Harsyran blommade för fullt i skogsdunklet.

Gårdagen var en söndag med växlande väder. Lilla Tove kom och hälsade på och gjorde entré till fots för första gången. Det var väl den största händelsen den dagen. Ja, hennes föräldrar var naturligtvis också med. Vi tog en naturrunda tillsammans, där Tove satt i bärstolen på min rygg och tittade intresserat på allt från sin upphöjda position. Lövsångaren lät höra sin milda stämma för första gången denna dag.

  När vi kommit hem och tog en fika kom det en rejäl regnskur. Sen sken det upp igen och Tove kunde gå på egen promenad på stigen närmast tomten. Hon plockade förundrat upp tallkottarna från marken och gav mig vartefter. Med hennes korta ben måste promenaden över den mossiga gräsmattan ha kännts ungefär som för en vuxen, som går över en gungande hjortronmyr.

    Framåt kvällen, sedan gästerna farit, blev det en stunds visövning inför sommarens olika evenemang.

Skapa flashcards