Direktlänk till inlägg 21 januari 2010

Nyttig dag i staden

Av Birger - 21 januari 2010 18:09

  

Staden i detta fallet är alltså Norrtälje, som kan te sig så här pitoreskt mitt i vintern. Skraken har helt sonika stannat i stan och fiskar i ån vid gamla elverket, där det nästan alltid är öppet. I bakgrunden skymtar gamla stadshotellet, stadens skamfläck just nu, efter många och långa försäljningsturer, där allting har lämnats som en byggarbetsplats.

  Hitom bron är biografen, dit jag hade tänkt mig på seniorbio för en femtiolapp. Men detta är så populärt, att det endast fanns plats på främsta bänkraden och det pallar jag inte i den ljudnivån man använder nu för tiden, så jag gick på biblioteket istället, när jag uträttat mina mer allvarliga ärenden. Det var nog mer givande och billigare.

  Jag fann, att det gick att få hem en bok, "Vägen till Santa Fe", av den bortglömda författarinnan Gunhild Tegen, som jag fann i min släktforskning. Hon som var gift med min farfars bror och sågs över axeln av den övriga släkten för sin frispråkighet och radikalitet. Jag har gjort en propå till Eva Bonnier om att få hennes bästa roman "Slavar" återutgiven, men har inte fått något svar ännu. Boken jag beställde handlar om åren de tillbringade i USA och inte kunde ta sig hem på grund av alla yyska U-båtar i Atlanten under andra världskriget, då var femte båt blev torpederad.

  På hemväg hämtade jag ett större bord för renovering. Nedmonterat gick det in i skuffen, så morgondagen är räddad och ett par arbetsdagar till. I kväll är det körstart med kyrkokören, så det nya arbetsåret börjar så sakta komma igång, trots en ovanligt lång startsträcka. Det är nästan som när skraken skall starta från vattenytan, han får liksom springa igång flykten.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Skapa flashcards