Alla inlägg under maj 2008

Av Birger - 28 maj 2008 17:40

Vid måndagens filmäventyr fick jag återse en lokal, där jag på sextiotalet fick uppleva en numera klassisk viscabarét, nämligen Olle Adolphssons "En stol på Tegnér". Den ägde rum på gamla ärevördiga restaurang Tegnér, numera sorgeligen förvandlad till "Seakhaus" i kinesisk regi. Det är nästan ett kulturmord, men som tur är, har man i alla fall behållit den gamla inredningen i de två rummen mot Regeringsgatan. I de inre delarna går det mer i kinesisk stil. Där fick vi ha uppehållsrum mellan tagningarna.

  När det begav sig, det borde ha varit 1964, för jag var tämligen ny i stan, hade jag bjudit med mig en flicka, som jag träffat på något dansställe. Vi åt och hade trevligt och fick sedan höra Olle sjunga sina nya visor om "Gustav Lindström" och "Sängen" och "Signaturen Karlsson - evig vår" och"Balladen om det stora slagsmålet på Tegelbacken". Det var fantastiskt, tycker jag fortfarande. Det värsta var, att dom hade lagt på "Cabaretavgift" uppe på notan, så jag höll på att inte komma därifrån utan fick låna av tjejen. Det var lite genant, men jag var ju helt grön i stan. Nu har jag i alla fall den där cabarén på en CD-skiva, som väcker glada minnen.

Av Birger - 28 maj 2008 08:55

Efter en heldag i filmens tjänst, som statist i kommande TV-serien "Oskyldigt dömd", och en dag med barnbarnet är det nu åter verkstaden som gäller. Ett gammalt vitrinskåp skall snyggas till och få ny färg. När jag demonterade det fann jag en inskription på lådans undersida. Det är tillverkat av snickaren E Sahlberg i Tibro 1912, alltså en produkt från den svenska möbelindustrins vagga. Gediget svenskt träarbete. Sådant är alltid roligt att veta. Man kan se under det yttersta färglagret, att det en gång har varit blått, men nu skall det få bli antikvitt.

Av Birger - 25 maj 2008 07:41

En hedrande artondeplats, får man väl säga, för framträdandet var ju välslipat om inte annat.  Men man kan undra över hur Sverige kan hausas upp så i förväg och sen bara försvinna i omröstningen. Flera saker är väl fel tänkta helt enkelt. Till att börja med skall man ju ha samma röstningssystem i uttagningarna som i finalen.

  Om folket skall ha hela avgörandet i finalen, då skall dom också ha det vid uttagningen, för det är folket som känner vad som sätter sig i kroppen och huvudet, när det gäller musik, och då röstar man inte på artisten utan på låten. Vem kan sitta för sig själv och tralla på "Like a Hero"? Den kräver ett helt rytmbatteri som pumpar på.  Har någon discolåt någonsin vunnit den stora tävlingen? Jag är ingen schlagernörd, så jag vet inte, men jag skulle bli förvånad om det var så.

  Discolåtar går aldrig att få sväng på, det är gammal marschmusik och koreografin blir därefter, taktfasta marschsteg vänster, höger och vift med armarna. I mina ögon var det svenska inslaget lika kliniskt rent och fritt från personlighet som ett kök med rostfri inredning.

  En låt med pulsen på tvåfyra kan man sjunga själv och få ett jäkla sväng på bara med ett fingerknäpp på de betonade taktdelarna. Hade jag fått betstämma vid uttagningarna, så hade Christer Sjögren fått åka iväg med "I love Europe". Då hade vi som Norge plockat några poäng från varje land och i alla fall hamnat bland Topp tio.

  Synd om Charlotte efter allt proffessionellt slit med repetitioner och promotion, men hon verkar ha en sund inställning till hela apparaten och klarar sig nog.

Av Birger - 24 maj 2008 15:08

Före röjningen och efter.


På vägmötet härförleden föreslog jag att vi borde röja sly på ett visst ställe, där sikten var skymd. Beslutet blev en gemensam röjardag denna lördag för att få dikesrenarna fria längs hela vägen. Tio personer ställde upp med mer eller mindre lämpliga redskap och vi spred oss längs vägen och grep oss verket an. På två och en halvtimme var det fixat och vi kunde enligt överenskommelse samlas med medhavt fika i vår trädgård, där Ewa och jag  bjöd på lite musik på nyckelharpa och gitarr som utlovad underhållning. Några mycket väl använda timmar både för trafiksäkerheten och bygemenskapen och vi hade en ryslig tur med vädret.

Av Birger - 24 maj 2008 08:39

Ännu en gång sker ett sånt där osannolikt sammanträffande, som inte riktigt går att förklara. Vår kör skall framföra  Povel Ramels "Sorglösa brunn" på en kommande konsert och jag skall presentera det hela. Jag har i huvudet stora delar av den föregående dialogen men skulle vilja kolla upp den, men saknar skivan. Jag har heller aldrig ägt den.

  Då söker jag på "Sorglösa brunn" på Google och får träff på en singelskiva, som varit till salu för 5 kr på en Traderaauktion, men inte blivit såld. Skickar ett mejl till säljaren och beskriver situationen och ber att få köpa skivan för en något större summa. Får omgående svar, att jag får skivan, mot att jag skänker pengarna till något välgörande ändamål. Den bara låg där och väntade på mig. Barnen i Burma får ett extra bidrag den här månaden.

  En ytterligare kuriosietet är, att vi stundom spelat ihop med gamle basisten Valter Åhrlind, som blåser tubasolot på den där plattan.

Av Birger - 22 maj 2008 16:27

På denna bild kan man tydligt se, så olika träden slår ut. Eken som står som vårdträd på gårdstunet är ännu i knopp mitt i grönskan, medan fruktträden blommar för fullt.

Av Birger - 22 maj 2008 15:40

Halsinfektionen börjar ge med sig. Jag kände det först genom att rösten bar bättre i morse och jag kunde sjunga igen. Satt och förberedde program för hembygdsgården och var tvungen att testa lite.

  Sen gav jag mig ut på cykeln igen och har trampat närmare en och en halv mil och kände att det gick utan större besvär. Det fina vädret bidrog naturligtvis, ingen riktig värme men sol. Jag utforskade vägen till Kragsta och genom skogen mot Vagnåla och Fansätra. Vore roligt att veta mer om  hur dessa ställen fått sina namn. 

  Den första glada överraskningen var, att den gamla landsvägen hade blivit grusad, månne efter min insändare. De stora groparna var inte fyllda, men hela vägsträckan var nygrusad och jämn att cykla på. Ännu bättre blir den när den blir tillkörd. Lite längre fram var Mickel räv ute på jakt och struntade rätt högaktningsfullt i min närvaro.

  Jag har i veckan börjat läsa en gammal antologi med berättelser om jakt,, fiske, djur och natur i urval av Sven Rosendahl och med vackra illustrationer av Uno Stallarholm. Jag slås av hur fint man skrev förr, hur vackert man formulerade sina meningar. "Sedan vi fått oss kaffe, medtogo vi mat och yxa och begåvo oss åstad." Det kan kännas lite omständligt till att börja med, men snart är man inne i det tempot man hade förr och då känns även språket naturligt.

Av Birger - 21 maj 2008 11:04

Det blev ingen pastor för min del, dom valde en annan. Jag får filma med Persbrandt i stället, inte lika bra betalt kanske men en intressantare produktion. Och novellfilmen stöp tydligen på den detaljen, att jag behövde avvika kl 17 en dag. Vissen planering tycker jag.

  Sen ramlar det plötsligt in jobb i verkstan igen, så tiden ser ut att bli fylld en tid framöver i alla fall. Det är ryckigt och knyckigt i alla brancher jag sysslar med, så det gäller att inte tappa modet under tiden det är stiltje.

  Mitt i natten, när jag inte kunde sova, hörde jag storlommen ropa nere på sjön. Det tycker jag om.

Skapa flashcards