Alla inlägg under oktober 2008

Av Birger - 31 oktober 2008 19:43

En tvådagars statering för en reklamfilm är kanske inte så vanligt, men det har det blivit den här gången, och en mycket rolig inspelning. Jag kommer dessutom att figurera i två skepnader, då jag först agerade TV-publik och sedan klädde om efter lunchen i dag till kameraman, fick helt annan utstyrsel, putsade skägget och tog bort glasögonen.

  Sålunda klev jag åter in i studion och frågade en av kameramännen om en teknisk detalj. Han svarade med en fråga, vad det var jag skulle göra. Då jag förklarade att jag skulle spela kameraman blev han något förbryllad och sa, att han trodde jag var en riktig som tillkommit i teamet. Då hade han ändå sett mig på ett par meters håll i studion en och en halv dag. "Kläderna gör mannen" och ett par glasögon eller en mstasch kan göra underverk som maskering. Jag gratulerade kostym- och sminkörflickorna till den lyckade förvandlingen. Resultatet skall visas i rutan i december. Då får man se om man kommit med.

Av Birger - 29 oktober 2008 17:28

Kvällen bjöd på dimma och en dramatisk himmel, när jag var tvungen att ta mig in till Norrtälje för att få tag i rätt sorts lim till bilderna. Blev halvgroggy av att använda det syntetiska.

  Vattenproblemet i huset kvarstår att lösa, då det visade sig att den endast två år gamla pumpen lagt av. Kvalitet var något som fanns förr. Var tog den vägen i utvecklingen? Förhoppningsvis anländer ny pump i morgon.

Av Birger - 29 oktober 2008 10:43

Denna bild föreställer en fågel, om man har ögonen med sig. En björktrast närmare bestämt, som kalasar på våra äpplen.

Gårdagen ägnades i hög grad åt barnumgänge, stort som smått. Tove tränade flitigt på sin nya färdighet, att resa sig och stå och jazza var hon kommer åt. Hon verkar uppenbart nöjd med denna högre utsiktspunkt. En rejäl promenad blev det också och en del bildklistrande. 130 sidor klara.

  Detta arbete skall fortsätta i dag, men morgonen har gått åt till praktiska sysslor, då vattenpumpen strejkar och måste åtgärdas. Har fått hämta dricksvatten vid macken och burit in regnvatten till toaletterna.

  Jag har också äntligen kommit ikapp mig med sifferexercisen samt plockat fram lämpliga kläder inför morgondagens statistjobb. Vädret gråkallt.

Av Birger - 28 oktober 2008 08:54

Vet inte om ni såg den "I rök och dans", Povel Ramels härliga drift med alla gamla filmgenrer, som gick i går mitt på dagen. Jag har inte haft någon vidare tur med den filmen. Förra gången den gick spelade jag in den och var glad för det. Så lånade jag ut bandet och fick aldrig igen det. Nu hade jag laddat videon på nytt och nu har jag den igen, men utan ljud. Den moderna digitaltekniken spelar oss ju dagliga spratt genom att visa stumfilm av både nyheter och annat. Nu var jag inte med och kollade när filmen startade och så har den spelats in utan ljud. Den går förmodligen att se även på det viset och så kan man sätta sig och spela piano till, så blir det som på den gamla goda tiden.

Av Birger - 27 oktober 2008 17:35

Cirka 600 av Eriks bilder monterade hittills, i genomsnitt 6 per sida i lite olika collage. Drygt hundra sidor klara insatta i pärm. Känns tillfredställande.

Av Birger - 27 oktober 2008 14:56

Här är tre bilder från dagen. Kasper vill gärna vara med där man är och tar ingen hänsyn till om han stör i arbetet. När jag cyklade till affären såg jag de andra bilderna, grodan som en fossil i vägbanan och det låga solljuset över ladan och fältet. Dagen ägnas för övrigt åt Eriks bilder och högen av monterade ark växer sakta.

Av Birger - 26 oktober 2008 20:34

Hälsade på lilla Tove och hennes föräldrar en stund mitt på dagen. Måste ju få se hennes framsteg och övningar att resa sig överallt där något finns att hålla sig i. Där finns det energi. Fick med mig obetydligt begagnad ljudutrustning hem, som det tagit mig en god stund att få på plats och fungera. En detalj återstår att klura ut, men radio, grammofon och bandspelare funkar så här långt och fick ersätta mina utrangerade grejor på ett mycket bra sätt. Snyggare blev det också i rummet.

Av Birger - 26 oktober 2008 08:31

En lustig upplevelse under gårdagens stämma var, att jag efter allt plock med Eriks "gubbar" plötsligt såg alla dessa gubbar omkring mig, fantastiska ansikten, som förvandlades till tecknade gubbar för min inre syn.

Ovido - Quiz & Flashcards