Alla inlägg under september 2008

Av Birger - 30 september 2008 10:37

Har ni upptäckt den nya serien på måndagskvällarna? Om inte kan jag rekommendera den. Nya ansikten, roliga förvecklingar och mycket bra spel.

I några avsnitt kommer undertecknad att skymta förbi som stadsflanör i olika kostymeringar.

TV
Av Birger - 30 september 2008 10:23

Någon hade en gång kapat benen på det lilla bordet. I sitt nya sammanhang behövde bordet återfå sin gamla höjd, för att funka ihop med stolarna som hörde till. Min uppgift blev att skarva på benen och måla om det hela till en helhet. Då upptäcker jag under färgen, att ett ben är gjort i furu och de övriga i björk, tillverkat efter recptet: "Man tager vad man haver". Som en kuriositet kan jag då avslöja, att björkvirket i de nya benen tidigare har suttit som karmöverstycken i en gammal otymplig soffa, som jag slaktade en gång. Här är det återbruk som gäller.

Av Birger - 29 september 2008 08:52

En liten fjällskivling av obestämd art, en röksvampskolloni och ett par "Stora haröron", märkliga och vackra skapelser i svampskogen.

  Helgen har i stor utsträckning ägnats åt släktumgänge, gemensamt och på olika håll, och känns på så sätt mycket väl använd. Inför gårdagens besök av syster och svåger var jag ut en snabbtur i skogen runt huset och plockade lite trattkantareller till såsen. Sambon hade lagat till fläskfilé och en dessert av ingefärspäron av egen skörd enligt gammalt recept. Mycket gott.

  Innan dess hade vi hunnit med en lång skogspromenad och funnit mera matsvamp, stora bleka taggsvampar, och massor av annat i svampväg att bara betrakta. Det är ett mycket rikt svampår i våra trakter, men allt ska man ju inte äta.

  I natt har det varit under noll, för det låg frost på bilrutan. Hösten är obevekligen här och det blir allt färggrannare i lövverket. Det är bara att sätta fyr i spisen.

  Dagen skall ägnas åt en del jobb i verkstaden samt att bekanta mig med ett nytt datorprogram.

Av Birger - 25 september 2008 14:26

Före och efter trädfällningen.

Mycket nöjd med dagens och gårdagens arbete, då jag beftriat uthuset från den stora häggen, som lutat in över taket. Ganska mödosamt jobb i obekväma arbetsställningar, så det känns verkligen att man gjort något. Arbetet har glatt mig på flera sätt. Dels att det blev luft och ljus kring uthuset och solen kommer ner till äppelträdet och rabatten inunder. Dels var det roligt att min teknik funkade, så att jag fick ned det åt rätt håll utan åverkan på annat än växtligheten inunder, och den kommer säkert igen ännu finare när solen nu kommer till. Dessutom blev det en del ved av det hela. Återstår att flytta den till rätt ställe, men det kan anstå till i morgon.

Av Birger - 24 september 2008 16:02

Satt på värmen i verkstaden.
Tänt i spisen och braskaminen.
Frukostte och morgonmedicin.
Tömt och nyladdat diskmaskinen.
Torkat av i köket och bordet i TV-rummet.
Burit ut sopor.
Ställt i ordning sovrummet.
Satt igång tvättmaskinen.
Tidningsläsning och morgonnyheter på TV.
Läsning av senaste nytt på Aftonbladets webbsida.
Redigerat och sänt iväg en ny insändare till NT. Har fått flera positiva reaktioner på de senaste.
Övat igenom det som gick mindre bra vid gårdagens spelning. Nu var det inga tekniska problem. Det sitter alltså i skallen. Hur focuserar man på det man just håller på med?
Författat en bloggtext om gårdagens "skolskjutning", detta fruktansvärda begrepp, som sprider sig som en sjukdom via massmedia och inrenet.
Lite verkstadsjobb med stolen. 
Städat ur lilla boden och fått in de flesta trädgårdmöblerna.
Kapat upp aspstammen i metersbitar och dragit till vedhögen.
Ringt kommunen och ännu en gång kollat av golfbanemysteriet. Det förblir olöst.
Påbörjat nedtagningen av den stora häggen som lutar sig över uthuset. Den grövsta stammen är kapad. Var tvungen att spänna en lina till bilens dragkrok och dra den åt rätt håll, efter att jag gjort ett riktskär och kapat igenom två tredjedelar. Den föll precis som den skulle och jag har hunnit kvista av merparten till kaffedags.
Det får räcka som motionspass i dag.
Perfekt uteväder, så det känns nästan skamligt att sitta inne.
Till kvällen blir det en del av det okända, men jag skall också se starten på ”Oskyldigt dömd”. Jag  har staterat i den serien men vet inte i vilket avsnitt.

Så går en dag ifrån vår tid. Men jag skall nog hinna läsa lite också i boken.

Av Birger - 24 september 2008 09:39

Alla vardagens små händelser förlorar i vikt när sådana här händelser inträffar. Man förstår dem inte, vad som driver en människa till att utföra dåden, varför ingen ser något och reagerar i förväg, i det här fallet varför den finska polisen var så flat och inte avväpnade killen redan dagen innan? Särskilt märkligt eftersom det var ett knappt år sedan sist. Klart är, att Finland har en mycket liberalare vapenlagstiftning än Sverige, men råder där också en annan machokultur, importerad från USA?

  Frågorna blir många och utmynnar i frågan, hur länge det dröjer innan något liknande händer i Sverige? De här händelserna har ju en tydlig smittoeffekt och ger uppslag till nya förövare. Rättspsykologen, Peter Dallekopian, satt och surrade obegripligheter i Go morronsoffan i morse. Jag hör inte vad han säger. Skolminister Björklund var inte precis tydligare han. Men han gillar väl vapen, gammal militär som han är.


Av Birger - 23 september 2008 10:42

Dagen innebär en spelning för PRO i Norrtälje tillsammans med Ewa. Vi skall bjuda på en visknippa med lite eget och lite marknadsanpassad repertoar och lite folkmusik. Det är marknad i stan om en dryg vecka, första onsdagen i oktober. Spelningen är i Folkets hus, som är den mest arbetsamma lokalen av alla att uppträda i, därför att det är ett elände att få in all utrustning uppför trappor och långt att bära. Begriper inte att man inte satsade på ett annat läge eller ordnade en hiss till scenen, när man senast renoverade detta hus.

Av Birger - 23 september 2008 08:58

Gårdagen var till att börja med verkligt seg, då kroppen protesterade på flera olika ställen och jag inte kunde ta mina piller förrän till lunch. Eldade, läste och vilade. Efter en cykeltur fick jag igång maskineriet och kom mig ut i verkstaden. Limmade ihop den senast inlämnade stolen och ägnade mig sedan åt röjning utomhus i det vackra vädret. Helt vindstilla och soligt.

  Har också kommit vidare i boken och känner mig mycket befryndad med den rödskäggige nybyggaren på fjället. Mitt skägg var också rött en gång och matchade de oranga manchesterbyxorna på 70-talet. Liksom Isak på Sellanrå får jag vara min egen häst, när bångarna skall dras fram till vedbacken. Med björnklon i änden och ett rep över axeln går även det.

  Hittade äntligen min buskröjare, som jag hade lagt ifrån mig i somras på brädstapeln bakom uthuset. Har ägnat en del tid åt att leta efter den. Det är ett fantastiskt, enkelt skärverktyg, med vilket jag med rätt teknik utan ansträngning kan avverka upp till 5 cm grovt sly.

  Man böjer stammen emot sig, sätter eggen mot den spända sidan och drar till. Genom att utnyttja fibrernas spänning skärs de lätt av. Det är finnar och smålänningar som hjälpts åt att utveckla detta redskap, som arbetar ljudlöst och utan bensinkostnad. Går även utmärkt att gallra i hallonlandet med. Jag hittade den för många år sedan bland tidningen Lands annonser.

Skapa flashcards