Alla inlägg under mars 2008

Av Birger - 31 mars 2008 14:04

Verkligt vårväder och sydliga vindar. Jag tog ett övningspass på morgonen och har sedan varit ute på vedbacken och kapat och spräckt ved. Kapningen är inget problem förutom vinden, som blåser spånen i ansiktet på mig. Men spräckningen av de tjocka stockbitarna med spräckyxa och kilar är ordentligt svettdrivande och då kan jag inte vara igång någon längre stund, innan jag måste in och duscha av mig. Annars kyler det snabbt på ryggen i blåsten och det sätter sig i luftrören. Bättre att ta det i portioner då, så blir det omväxling under dagen. Kanske vinden mojnar också mot eftermiddagen.

  Passade på och tvätta bilen också medan jag var ute, med regnvatten jag samlat i hinkar. Borde också byta till sommardäck inför resan till Malmö, men det får bli nästa dags möda.

Av Birger - 31 mars 2008 08:58

Naturens egen copyrightstämpel låg på ängen utanför dotterns hemvist.


Hittade av en slump en blogg på AB-bloggen, där någon lusläst avtalet man godkänner när man öppnar en blogg där. Han hade upptäckt att AB tar sig rätten att framgent återanvända bilder och annat som publicerats på bloggen utan ersättning. Detta har jag missat men är ju ett mycket allvarligt avsteg från vanliga cpyrightregler, där alltid upphovsmannen har äganderätten. Ytterligare en anledning alltså att avstå från att skriva där. Har inte kunnat finna några motsvarande dumheter på den här sidan.

Den som vill se mer av mina bilder kan gå in på min fotosida. Där finns f.n 350 bilder.

Av Birger - 30 mars 2008 16:11

Sommartid och vårväder. Ut och rör på er! Två promenader har det blivit i dag, hittills, en till affären och en utan mål, med sambo och ett barnbarn i vagn. Trevliga små hästekipage möter efter vägen. Fjärilarna är ute och prövar vingarna för första gången. Vi såg tre sorter. Andra märkliga varelser tittar på en längs vägen. Alla vill ut i solen.

  Ägnat innetiden åt nyckelharpsövning. Harpan har varit på undantag alltför länge och jag vill återvinna förlorad repertoar. Den finns någonstans i hjärnbarken men måste letas fram och färskas upp, så fingrarna vet vart dom ska automatiskt. Sen har jag även satt upp ett par nya mål för min övning, låtar som bör finnas i repertoaren på begäran.

Av Birger - 29 mars 2008 21:08

"Det stora är det enkla", sada konsertpianisten Janos Solyom, efter att gjort en magnifik tolkning av en av Tore Skogmans melodier med stråkorkester och allt. I kvällens minnesprogram över den bortgångne mycket folkkäre artisten och låtskrivaren, fick man höra en rad mycket olika tolkningar av Skogmans låtar, allt från dragspelskapell till storband, kör och musikal. Många av melodierna hade jag personligen inte hört tidigare och det är ingen tvekan om att han var en stor komponist med  runt 1200 låtar registrerade. Att han sen också kunde leverera texter i ett tempo som ingen annan, både skriftligen och muntligen, var en annan sida av denne mycket populäre artist. Just genom sin enkelhet, utan att vara simpla" kommer säkert många av hans låtar att överleva mycket som skrivits i den "finare" skolan. Han var en glad fläkt i det svenska musiklivet. Tack Tore!

Av Birger - 28 mars 2008 16:15

Vackert soligt väder, som är så viktigt för oss nordbor, och jag har tagit vara på det i ett par omgångar. Tog ut cykeln för premiärtur till affären. Motion och minskade bilkostnader är en bra kombination och på cykeln kan man få med sig mer hem än till fots. Sen har jag varit ute en stund och röjt och lagt ihop lite mer ved. Detta ser jag närmast som ett nöje, även om det är svettdrivande. Det ljusnar och glesnar i grenverket som omger oss. Däremellan en städrunda inomhus för trevnadens skull. Bastu efter avslutat kroppsarbete.

  Hade lite otur med ett engagemangserbjudande från SVT, som kom olägligt för att vi skall ut och resa tidigt morgonen efter. Är för ovan utlandsresenär för att våga pressa in det kvällen före, med långkörning dagen därpå. Det vill gärna komma i skov när något skall hända. Sen är det för lugnt däremellan.

  I kväll blir det TV-kväll med "Så ska det låta" i första hand och "Let´s dance" final därefter. Gillar spelmännen Kalle Moreus och Bengan Jansson, två verkliga musikanter.


Av Birger - 27 mars 2008 17:35

Vårlig bild av Olandsån vid Gimo.                               


Dagens gig var en spelning för "daglediga" i Gimo församlingshem, d.v.s 30 st  pensionärer, som inte hade något annat för sig än att gå och lyssna på mig. Programmet såg ut så här:

"Det gamla gänget" av Povel Ramel till gitarr

"En liten konstnär" av Ferlin/Söderlund till gitarr

"Den sjuttonde balladen" av Evert Taube, till luta

"Fredmans epistel nr 2" av Bellman, till luta

"Dörrens visa" av Birger Björnerstedt till gitarr

"Skärgårdsoriginal" av Olle Adolphsson till gitarr

"Matsgårdsvalsen" av Mosse Fridolf Jansson på nyckelharpa

"Fritjof i Arkadien" av Taube, till luta

"Med många kulörta lyktor" av Ferlin/Engström till gitarr

"Bli en clown" av Sture Lundquist till gitarr

och som extranummer

"Vedhuggarens kväde" av Birger Björnerstedt till gitarr

Det var det hela och det räckte till en timme med lite berättande emellan

Alla vart nöjda och kaffet smakade förträffligt efteråt. Dessutom var det en vacker vårlig resa dit och hem. Jag tog olika vägar för omväxlings skull.



Av Birger - 26 mars 2008 10:02

Jag bandade reprisen av Lill-Babsprogrammet häromdagen och har nu sett det för andra gången, och jag blir verkligen imponerad av, vad hon hunnit med under sitt artistliv och på vilket sätt hon har gjort det. Här gavs ju bara småsnuttar ur varje show, men ändå. Vilket engagemang i varje text och vilket nedlagt jobb i koreografier och allt.

  Där fanns scener som rörde till tårar, bara för att det var sådan total närvaro, som när ett fullsatt Scandinavium satt knäpptyst inför slutnumret i "Annie get your gun" och hon ensam behärskade scenen. Det är sådana ögonblick artister lever vidare på. Det andra är förgängligt. En stillsam hyllning till den damen.

  Enda missen i själva programmet var, att  upphovsmannen till ett av hennes slagnummer, "Bli en clown", inte stod med i eftertexten, där alla andra fanns med. Han heter Sture Lundquist.

Av Birger - 25 mars 2008 10:01

För att på något sätt kunna visa några av alla de bilder jag tagit, sätter jag nu samman ett bildspel, "Natursvit 2007". I moviemakerprogrammet kan man sen lägga till musik och text efter behag och plötsligt så säger bilderna en mycket mer. Sen kan man bränna över alltihop på skiva, som går att spela upp datorn eller förhoppningsvis i DVD-spelaren. Men det är lite krux där ännu. Det gäller att hitta rätt sorts skiva mm. Trägen vinner. Bilden ovan är från långfredagens utflykt till Singö.

Copyright: BirgerB

Skapa flashcards