Alla inlägg under januari 2009

Av Birger - 30 januari 2009 14:53

Detta är läget när fredagen börjar. Vid eftermiddagstid är högen förvandlad till två stolar som man kan sitta på. Nu skall dom ha ny färg också, men det får bli nästa veckas äventyr. Nu måste jag förbereda kvällens och helgens småbarnsbesök.

Av Birger - 30 januari 2009 09:36

Det är en gammal regel, att korrekturläsning skall ske av någon utomstående, som inte vet vad som skall stå där. Nyss blev jag upplyst av en vänlig person, att ett ord var felstavat i rubriken på min nya hemsida, som snart legat ute i tre veckor och som jag själv kunnat titta på sedan i början av december. En bokstav fattas, men om man pratar lite sluddrigt så går det bra. Pinsamt naturligtvis, men det skall snabbt bli åtgärdat. Konstigt att ingen har reagerat tidigare, eller så vill man inte lägga näsan i blöt. Mycket tacksam mot den som gjorde det.

Av Birger - 29 januari 2009 10:57

Att Carola skulle hjälpa mig att ta mig igenom strykhögen var kanske inte helt väntat, men det gick alldeles utmärkt att kombinera dokumentären om hennes 25 år som artist med att stå och stryka. Den krävde ju inte att man var helt engagerad men gav ändå underhållning under tiden. Jag såg alltså reprisen i går eftermiddag. Hon gav ett mycket sympatiskt intryck i det programmet utan några religiösa övertoner.

  Tidigare på dagen var jag ute och drog hem tre kälkar med ved och tog även en promenad till affären med "dramatenkärran". Då kan man få med sig lite mer än i ryggan, men man får växla dragarm ofta för att inte bli sned.

  Den här dagen började bra med besök hos bilprovningen, som vänligen släppte igenom min Partner utan anmärkning denna gången. Tyckte sen att den gick ovanligt lugnt och bra på hemvägen.

  Långt tel.samtal med en försäljare på  "Hitta.se" för att bli mer synlig där utan oöverskådlig kostnad. En helt annan beredvillighet att samarbeta där än på Eniro.

  Snön dalar fint utanför fönstret och jag skall sätta mig och spela.

Av Birger - 28 januari 2009 08:40

Vissa dagar försvinner liksom utan synbara resultat. Gårdagen var sådan. Marknadsföring innebär mycket letande efter adresser och petande med att fylla i uppgifter på ställen där man vill vara synlig. Det mest synbara blev en bunt kuvert som skall iväg. Resultatet kommer förhoppnigsvis att visa sig i bokningskalendern så småningom. Övning syns inte heller, men resultatet skall förhoppningsvis märkas den dag man står på scenen.

  Gråvädret lockar inte till utejobb, men temperaturen är på noll och det är lugnt, så det kanske blir en vända med veden i alla fall i dag i väntan på nya uppdrag i verkstaden.

Av Birger - 27 januari 2009 07:55

Gårdagen var genuint grå i Roslagen. Förutom en rask promenad höll jag mig inomhus vid datorn eller i musikhörnan. Jag ar fått uppdraget att vara konferensier på Guldtackegalan, Statistföreningens egen gala, som i år har femårsjubileum. Det kräver en del förberedelsearbete, som ännu mycket är på skisstadiet. Men under gårdagen kom jag på hur vi skall få en snygg start på det hela. Mer skall inte avslöjas i förväg. Galan kommer också att ha ett par kända ansikten som gäster, som skall bli trevligt att få träffa och presentera, och där krävs en del letande på nätet efter bakgrundsmaterial. Nu pågår nomineringarna till "Dojan" och "Filmburken", som skall tilldelas sämsta och bästa filmbolag. Vi har våra egna utgångspunkter. "Vi befolkar den svenska filmen" för en billig penning och skall tas väl om hand.

Av Birger - 25 januari 2009 16:40

Färdens främsta mål var att avfira mosters 90-årsdag på lördagen. Men jag for ned i torsdags för att återlämna alla pärmarna med Eriks bilder. Annars hade jag åkt tåg. Nedresan började i dimma men blev allt vackrare vartefter dagen led. När jag närmade mig Göteborg bröt kvällssolen igenom molnen och gav en varm färg åt landskapet.

  Fredagen tog vi oss på slingriga vägar till Vårgårda, där festen skulle äga rum. Slingrigheten berodde på, att moster först trodde sig ha glömt låsa dörren, så vi åkte tillbaka för att kolla detta. När vi kommit lite längre på väg insåg moster faktumet, att tårtan och den nygräddade kakan, som skulle varit med, inte var med. Så vi återvände till brottsplatsen ännu en gång. "Hoppas ingen ser mig springa ut och in här nu, när jag har sagt att jag skall vara bortrest. Jag skall inte fylla 90 någon mer gång, för det blev så trassligt", skrattade moster. "Risken är liten", sade jag. Det blev sen ett återkommande skämt under dagen.
  Träffade alla mina syskon samtidigt, med barn och barnbarn. Det händer inte så ofta, och allt var väldigt väl planerat och genomfört av storasyster, så alla for nöjda hemåt. Det blev också en trevlig spelstund i går kväll med svåger Håkan.

Av Birger - 20 januari 2009 15:29

Hämtade på morgonen hem en del möbler för reparation. Det är roligt att se hur man har försökt laga ibland. Hellre tejp än tretumsspik, men det tar tid att få bort klistret. Gamla gustavianska stolar, som någon har suttit och vägt på så benen har lossnat, skall limmas om. Ett spelbord, där ena skivan har spruckit i två delar, skall limmas. Och så det lilla bordsbenet som gått av. Det är helt nu. Stolarna tar lite mer tid, för de måste limmas i omgångar.

  Medan en limning torkade tog jag en stavpromenad till affären med ryggan. Det blir två kilometer och lite packning på hemvägen. Lagom för att man skall känna att man rört på sig. I går blev jag sittande med olika saker ända tills det blivit mörkt, men då liksom skrek kroppen att jag måste ut. Så det blev pannlampa på och en runda på småvägarna runt huset innan nästa övning.

Av Birger - 20 januari 2009 15:17

Nysnö och trevliga gäster under fågelbordet. 

  Gårdagen ägnade jag mycket åt övning, först på egen hand med visorna, sen på kvällen med en hopplockad ensemble inför en kommande körmässa, som bygger på traditionella melodier ur engelsk och amerikansk folkmusik. Det blev ett rätt trevligt sound med piano, gitarr, mandolin, nyckelharpa, ukulele och blockflöjt. Basisten saknades men skall tillkomma. Skall bli intressant att höra när kören kommer till. Roligt att få lite ny användning för gitarren också.

  Körde mycket långsamt hemåt p.g.a snöfall och risken att stöta på vildsvinen i mörkret.

Skapa flashcards