Direktlänk till inlägg 10 maj 2008

Pingst, hänryckningens tid?

Av Birger - 10 maj 2008 20:05

Årets varmaste dag hittills, rena sommarvärmen. Nästan allt har slagit ut och själv känner jag mig också rätt utslagen. Efter en hyfsad nattsömn och ett par timmars fixande blev jag plötsligt tvärtrött och lade mig på soffan och sov i två timmar till.

  Intog en liten lunch och beslöt mig att åka till Rådmansö för att åtminstone få höra vad Stefan Ljungkvist hade att bjuda på. Någon egen medverkan var ju inte längre aktuell, men jag var ju också anmäld till efterfesten. Framkommen visade det sig att entrén till hela festivalen skulle betalas vid infarten. Där satt tre gubbar. Jag sa som det var, att jag tillhörde kören och skulle ha medverkat o.s.v Men dom kände ju inte igen mig, så skulle jag bara in och lyssna skulle jag betala 180 kr. Glöm det, sa jag och vände bilen och for hem igen.

  Fann för gott att ta itu med odören, som sprider sig från någonstans i väggen, där avloppsventilationen går. Ingen rörmokare har synts till i veckan. Började med att såga upp ett hål i källaren och hittade förgreningsröret, som verkade helt o.k och inga tecken på läckage.

  Då var det bara att ge sig på trumman i det tämligen nytapetserade toalettrummet. Lyckades med mycken möda få upp ett hål i hörnet bakom toastolen och finna en rörskarv, som såg misstänkt ut. Verkade inte som rören skjutits i varandra ordentligt. Frågan var hur jag skulle ordna det, när inget utrymme fanns att greppa runt röret inne i trumman.

  Jag tillverkade en speciell slagklots, med urhuggen sida som passade runt röret, kröp in på vinden och lyckades liggande på mage nå in till hörnet, där nästa rörskarv stack upp under snedtaket. Det var precis så mucket utrymme att jag fick plats med klotsen och med hjälp av hammaren banka på röränden, så att röret sjönk ned en bit i rörskarven där nere. Hade ritat på ett par markeringar med spritpenna, så jag kunde avgöra att något verkligen hände. Ett par centimeter hade det gått ihop, vilket borde göra skillnad.

   Lämnade sen allt som det var, för att kolla senare om luften förändrats, innan jag lagar hålen igen. Efter dusch och middag somande jag sen ännu en gång på soffan och var nu in och kollade på toan. Det var lika illa och jag kunde konstatera, att skarven tryckts isär en bit igen. Den måste alltså låsas i det hopskjutna läget på något vis, återstår att utröna hur.

  Nu blir det att dra på arbetskläderna en sväng till, men nu är det i alla fall lite svalare på vinden. Trevlig pingst.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Ovido - Quiz & Flashcards