Alla inlägg den 1 juli 2008

Av Birger - 1 juli 2008 22:47

Dagen har ägnats åt det gamla uthuset, som fått nya vinskivor med plåttäcken, även om jag inte vet om det heter så. Helt blev det i alla fall och ser lite redigare ut när dom blir vitmålade. Hann med att grunda, så jag ser att det kommer att bli fint. Upptäckte också att jag måste byta många pannor på lilla boden, där alla löv faller ned från häggen och förvandlar taket till en komposthög. Kunde ha plockat metmask där.

  I kväll har vi sett "Morden i Midsommer" med intressanta förvecklingar och oerhört fint spel av en fantastisk samling "typer". Dom är så bra på detta engelsmännen.

Av Birger - 1 juli 2008 08:06

Jo, jag var på auktion och ropade in en gammal lie för 30 kr. Bladet var helt slut och var bara att slänga i skrotlådan, men det var orvet jag var ute efter. På den lie jag redan hade var orvet både trasigt och för kort, medan bladet var bra och av gammal tillverkning från Vira bruk. Nu har jag kombinerat det bladet med det nyinropade orvet och har en mycket väl fungerande lie, som jag invigde i går kväll.

  Det här orvet är av en modell som man inte ser så ofta i den här delen av landet, men som jag sett i norra Dalarna, där de användes vid myr- och ängsslotter. Det är längre och ger stöd mot överarmen, vilket ökar kraften avsevärt och spar handlederna. Ett verkligt auktionsfynd enligt mitt sätt att se.

Ovido - Quiz & Flashcards