Alla inlägg den 9 juni 2009

Av Birger - 9 juni 2009 19:59

"På den blommande stig...."


Efter en stunds jobb i verkstaden på morgonen for jag in till Stockholm i två ärenden. Dels att äta lunch med min första lekkamrat Gunnar, som jag återsåg på begravningen i fredags. Han var fem och jag sex år fyllda, när vi träffades första gången i Hammarby by på Väddö. Jag kom flyttande från småland, där jag levt mycket isolerat utan lekkamrater. Där var det gamla jordbrukarparet farbror Pettersson och tant Signe mitt närmaste och vanligaste umgänge utanför familjen. Men i Hammarby fick jag flera lekkamrater.

  Gunnar och jag hängde inte ihop jämt men var tillsammans till och från under skolåren. Sen gick vi olika hantverksutbildningar, han i Tyskland till guldsmed och jag på internat i Upplands Bro till möbelsnickare och vi har bara setts sporadidkt under åren som gått. Men det har alltid kännts roligt att träffas igen och utbyta erfarenheter. Så också denna gång.

  Det andra ärendet var till Roland Wiklunds violinateljé för att värdera ett par fioler. Det blev plus på ena hållet och minus på det andra, kan man säga. Men jag fick goda råd om vad jag borde göra åt dem, då båda behöver smärre ingrepp för att bli i bästa spelskick. De åtgärderna tror jag mig om att klara själv, så det är väl bara att ta en i taget, så man har den andra att spela på under tiden.

  På hemväg besökte jag sonen och hann även med en liten promenad vid Angarn, där bilden ovan är tagen. På hemväg såg jag tre rävungar leka på ett ställe i kvällssolen, men där gick inte att stå med bilen, så jag lyckades inte fånga dom på bild. En cykeltur dit en tidig morgon kunde kanske vara värt besväret.


Ovido - Quiz & Flashcards