Direktlänk till inlägg 25 juli 2008

Fisketur

Av Birger - 25 juli 2008 21:32

Jag blev helt solokvist denna dag och kväll och något skall ju göras. Dagen har förflutit med en del övning och en del läsning och en utflykt till Roslagens Chicago, Rimbo, för diverse inköp och lite affischering. Grovarbete har jag hållit mig ifrån i värmen.

   Inför kvällen hade jag först en fundering på att ta mig ända till Grisslehamn, bara för att se vad kollegorna sysslar med. Men efter ett par mycket positiva telefonsamtal med ett par betrodda Edsbrobor, angående fiskerätten i Fansjön, beslöt jag istället att än en gång göra vandringen ned till Sundet i nämnda sjö och kasta i en rev.

  Denna gången medtog jag den lilla hopfällbara sågen och orangefärgade snittselremsor, för att markera stigen på det ställe där jag brukar tveka om vägvalet. Sågen var med för att kapa ett par mindre träd som fallit tvärs över stigen.

  Själva fisket inskränkte sig till att jag drog upp en mört och räddade fiskarhedern. Den väsentliga turen med kvällen var, att jag nu tror mig kunna ta med mer känsliga flanörer till denna plats, utan att dom tror att vi gått vilse.

  Jag rev mig ordentligt på armarna i buskagen, då den långärmade skjortan låg i ryggsäcken. När jag tog upp den var den genomvåt. Det visade sig att korken på vattenflaskan, jag tagit med, inte varit tillskruvad, så innehållet fanns nu istället i skjortan. I den rådande värmen beslöt jag därför att inte dra ut på kvällen utan gå hem medan jag var allert.

  Kvällen har sedan tillbringats på alltanen med grillade revbenspjäll, ett glas rödvin, en god bok och inköpta bigarråer till suppé. Arholmaboken är fantastisk läsning, för den som vill veta hur det verkligen gick till förr i skärgården. Karl H Andersson är en mycket initierad och duktig berättare. Jag är glad att jag hittade detta tummade exemplar på antikvariatet.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Ovido - Quiz & Flashcards