Direktlänk till inlägg 29 september 2009

Många mil för mänskliga möten

Av Birger - 29 september 2009 20:16

 Bokmässan i Göteborg


Tre dagar i Göteborg och två i bilen, en liten semestertur i sommarens sista minuter. Vad hinner man? Kostymprov för reklamfilminspelning i Stockholm på nedresan, sen färd mestadels längs mindre vägar. Det är resan som är mödan värd. Jag vill se något annat än trafiken längs färdvägen. For genom det ljusa, sörmländska landskapet och förstod varför mor vantrivdes i skogen i småland. Jag är ju född där, men hon växte upp på herrgårdarna i Sörmland. Jag hälsar på hennes yngre syster i Göteborg, nu 90 år, och vi hinner prata mycket om den gamla tiden. Jag får veta saker som får äldre upplevelser att klarna, det känns värdefullt.

  Så besöker jag bokmässan i en oändlig folkträngsel och lyssnar på Mark Levengood, som analyserar skillnaderna på svenskt och finskt kynne och jag finner en alldeles nyutkommen finlandsguide inför kommande besök i grannlandet. Jag hittar också P O Österholms lilla fina bok om spelmansorten Bingsö, som jag missade att köpa när jag var där på stämman i somras. Den ger en mycket spännande bild av en viktig del av den svenska musikhistorien. Där finns också en finländsk anknytning, då det var finnar som först bosatte sig i dessa trakter under 1600-talet och lade grunden för den kultur som växte fram där. Varifrån detta intresse för Finland?

 Benig situation på Avenyen

Jag vandrar på Avenyen för att se vad som där finns att se och finner en obekant man i min spegelbild i ett skyltfönster. Jag går på bio och ser den märkliga filmen "Man tänker sitt". Vad ville dom säga med den? Jag tror vi alla var lika konfunderade när vi gick ut ifrån biografen, men bilderna lever kvar och oroar. Vi gör en biltur och snyggar till Eriks grav och tänder ett ljus där, innan vi fortsätter en runda för att få se lite natur. Blåsten lockar inte till utevistelse, men vi går ned till stranden av en liten sjö för att få lite frisk luft innan vi åker hem till fikat. Sen övar jag fiollåtar, så moster får skavsår i öronen. 

 Vem är denne man? 

På hemväg hälsar jag på syster och svåger i Vårgårda och kör sen mindre vägar även hemåt. De går i stort sett parallellt med E 20 men är i stort sett bilfria, så man kan hålla god fart ändå och ändå hinna se lite mer av det vackra höstlandskapet. Hemkommen får jag ta itu med att ta in ved och elda, så det blir varmt i huset. I morse var det is på bilrutorna. Grannen kommer in med posten. Han har sett till huset under min bortovaro, det känns tryggt.

 
 
Ingen bild

Rolf

30 september 2009 10:20

Jasså min herre var också på bokmässan men inte såg jag dig trots tre dagar i trängseln. Men det bli lite överväldigande det hela - och inte ens Roland Nordqvist (Teliapappan) morsade tillbaks trots att vi gjort jobb ihop. Men han hade nyfiket barn (barnbarn?) att hålla uppsikt över, förstås.
Själva tog vi dock tåget, pust.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birger - 19 juli 2012 14:28


  Juli månad 2012 med ständigt växlande väder och mycket lokala regnskurar eller skyfall och åska blandat med solskensstunder. En kvällsbild med ett mäktit moln får spegla situationen. Sporadiskt bloggande sker numera på: http://music-maestro-plea...

Av Birger - 24 november 2011 21:42


  Striden om TV-eken pågår för fullt, dag som natt. Läs mera p min nuvarande blogg.http://music-maestro-please.blogspot.com/ ...

Av Birger - 29 maj 2011 11:14


  På grund av reklamen på denna sida bloggar jag numera på:http://music-maestro-please.blogspot.com/ Skön sommar tillönskas eder.   ...

Av Birger - 10 april 2011 20:34


  Vårens hela färgskala med nyanlända fåglar i våröversvämningen.   Det mer regelbundna bloggandet sker på: http//blogg.aftonbladet.se/12793           ...

Av Birger - 9 januari 2011 02:23


   För att rädda huset från fuktskador fick vi för andra året i rad skotta snö även på taket. För övrigt bloggas sporadiskt på:http://blogg.aftonbladet.se/12793 ...

Ovido - Quiz & Flashcards