Alla inlägg under juni 2008

Av Birger - 7 juni 2008 10:10

Nu skall jag stax bege mig till bygdegården för 4 tim. genrep inför morgondagens konserter med Anne Sofie von Otter och Bengt Forsberg. Det torde bli en givande dag.

Av Birger - 7 juni 2008 09:50

Vaknade strax före sex och begav mig, efter intagen frukost, till sjön och drog med mig kanadensaren på sin lilla vagn. Jag hade med spön och övrig utrustning och begav mig ut på fiskarfänge. Det började tyvärr blåsa lite för mycket för att fara till grundet och jag ville vara inom hörhåll från bryggan, om Ewa skulle komma ner lite senare. Prövade först att kasta där det var öppet vatten, men gled sen in bland näckrosorna och riggade för mete.

  Några miniabborrar visade genast att dom var på hugget, men sen fick jag ett försiktigt napp, som jag genast kände att det var en större fisk. Jag fick trötta den en stund och trodde först att det var en stor braxen, ty nappet hade sett så ut. Men den kom upp och vältrade sig tjock och gulskimrande och efter en stunds kamp bland näckrosstänglarna kom den in till båtsidan och jag kunde lyfta in den. Det visade sig vara en sutare och den vägde 1,6 kg. Det var 35 år sedan jag senast fick en sådan. Den skall ugnstekas till kvällen och det blir spännande att se hur den smakar. Enligt fiskeboken betingar den ett högt pris som matfisk i Tyskland. Det är i alla fall en vacker fisk och lever ett lite speciellt liv, då den går i dvala under vintern och bara äter under sommaren.

Av Birger - 6 juni 2008 21:34

Försommarens hetaste dag firade landet sin nationaldag utan min medverkan. Efter en stunds arbete på förmiddagen har vi i stort följt katternas exempel och tagit det lugnt i trädgården, ätit matjesill med tillbehör, läst på texter, spelat lite och dåsat i skuggan. Efter STVs program från Skansen gick vi ned och badade i sjön, för min del ovanligt tidig årspremiär. Mycket skönt efter dagens hetta. Några barn med föräldrar fanns fortfarande kvar, men det fanns gott om plats för en simtur.

  Hemkomna har jag sett över fiskeutrustning och plockat lite mask ur komposthögen för eventuell morgontur på sjön i morgon bitti, innan hettan slår till igen.

Av Birger - 5 juni 2008 07:59

Jag fick en idé till ommöblering i går och bytte sida med grejorna i stora rummet. Matbordet och musikhörnan bytte plats. Det blev mycket bra. Nu kan man se ut genom stora fönstret när man sitter och övar och även vid matbordet och det blev en mer renodlad musikavdelning i ena halvan av rummet. Det var det roliga.

  Det mindre roliga är, att sotarn kommer på förmiddagen och då vet man hur det blir. Men jag har förberett noga och täckt in så gott det går för att undvika onödig spridning. Stegen är uppställd och stöttan är satt under trapptaket.

  Jag har också sålt ännu en fin tavla till vrakpris på Tradera. Det var ingen bra idé, men man måste ju testa.


Av Birger - 4 juni 2008 07:36

I går kom lilla Tove på besök tillsammans med sin mamma. Jag hann grundmåla skåpet innan, så verkstan var otillgänglig för resten av dagen. Vi kunde alltså ägna oss åt umgänget. Tre månader gammal, så när som på fem dagar, är Tove nu väldigt nyfiken på omvärlden och kavade runt ett kvarts varv på magen för att bese omgivningen. Den ter sig så här ur hennes perspektiv. 

Av Birger - 2 juni 2008 15:36

Vaknade alldeles för tidigt med konstruktionstankar i skallen. Jag skall göra en mellandel till vitrinskåpet, så att överskåpet kommer upp och det går att ställa in saker på skivan inunder. Konstén blir, att få det att se ut som om det varit så från början. Eftersom hela skåpet skall målas om kommer man inte att kunna se det annat än på om det stilmässigt inte hänger ihop. Har nu i princip de detaljen löst och den sista limningen är gjord, så nu blev det paus.

  Har också varit en tur in till Norrtälje för att köpa mer trädgårdsprodukter på Blomsterlandet. Blommorna där var emellertid betydligt dyrare än på den lilla handelsträdgården, så jag skall gynna den istället just med blommorna.

Av Birger - 1 juni 2008 19:34

Dagen har ägnats mycket åt trädgården i fantastiskt sommarväder med runt 30 graders värme. Vi åkte till Sättraby på växtmarknad, där den lokala odlarföreningen sålde självodlade plantor. Ewa passade på att bli lycklig vinnare av en fin bok om läkeörter på lotteriet. Vi köpte lite okända blomplantor till vår terass, som för första gången fått en uppsnyggning och ett par plantor gula tomater till växthuset. Sen for vi vidare till handelsträdgården och köpte mer kända blommor till övriga rabatter. Vår tomt får ett ytterligare lyft denna sommar med mer blommor där ogrästet härjat fritt några år.

Av Birger - 1 juni 2008 19:07

Två dagar har vi uppträtt på Skärgårdsmässan med "Våra skärgårdars kör" och spelmän. Främst Taube och Bellman på programmet. En del kunde vart bättre övat, men det var väl ok. Spelmanslåtarna gick bra och Lennart och jag fick oss, efter avslutat program, en spelstund för oss själva med klarinett och nyckelharpa på en skuggig parkbänk. Solen flödade över hela arrangemanget, så man behövde komma undan.

   Längs kajen fanns mycket att titta eller smaka på eller inhandla och utanför Vasamuseet låg både briggen Tre kronor och Ostindiefararen Göteborg att beskåda.

  I går vandrade vi hemåt genom staden och fick se en del av Stockholm maraton och även lyssna till förnämlig musik av tio man från Armens musikkår, som stod i Strandvägsallén och unerhöll med fantastisk finess.

  Kommen till Teknisks Högskolan insåg jag att SL har ett jätteglapp i sin tidtabell, då det var sex timmara mellan bussarna till Rimbo, där jag hade bilen, och den tidigare bussen just gått för tjugo minuter sedan. Av en lycklig tillfällighet befann sig sambon i Åkersberga och kunde plocka upp mig på hemväg om jag klev av halvvägs och satte mig att läsa i en timme.

  På kvällen såg vi den fina dokumentären med Alice Babs. Vilken fascinerande musikkarriär och vilka synkronistiska sammanträffanden som ledde fram till den. Ibland blev det riktigt gripande. Man hade lätt sett och hört lite till. 

Ovido - Quiz & Flashcards